ایده بوک پدیامجله الکترونیکی ایده بوک

پست و ارسال مرسولات پستی: هر آنچه که لازم است درباره اش بدانید

بی‌شک برای همه‌ی ما پیش‌آمده که بسته‌یا نامه‌ای را از طریق پست، ارسال یا دریافت کرده باشیم. اگرچه امروزه با وجود پیام‌رسان‌های اجتماعی، به ندرت پیش می‌آید که کسی نامه‌ی فیزیکی برای کسی پست کند اما این هرگز به معنای افول یا پایان کار پست نیست چرا که با گسترش چشمگیر کسب و کارهای اینترنتی و رونق بازارهای اجتماعیِ غیرحضوری، پست به جایگاه و اهمیتی بیش‌ازپیش دست‌یافته است.

در کشور ما، قسمت معظمی از خدمات پستی توسط شرکت ملی پست ایران صورت می‌پذیرد؛ اما با وجود اینکه بسیاری از مردم با این خدمات در ارتباط هستند ولی هنوز افراد زیادی هستند که اطلاعات مشخصی از چند و چون و روال خدمات پستی ندارند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که در ارتباط با خدمات پستی با سؤالات و ابهاماتی روبرو بوده‌اید و به پاسخ درستی دست نیافته‌اید، توصیه می‌کنیم این نوشته را تا آخر مطالعه بفرمایید.

اینک به طرح رایج‌ترین پرسش‌ها درباره مرسولات پستی و پاسخ‌های مناسب با آن می‌پردازیم:

فهرست مطالب

خدمات شرکت پست ایران در ارسال مرسولات پستی

شرکت ملی پست ایران خدمات خود را در قالب چهار صورت؛ «عادی»، «سفارشی»، «پیشتاز» و «ویژه» ارائه می‌دهد.

صورت «عادی» همان ارسال از طریق صندوق‌های پستی است که در گذشته رایج بوده و اکنون به ندرت یافت می‌شود. صورت «سفارشی» ارسال مرسولات به شکل سازمان‌یافته‌تر است که می‌توان آن را «صورت ارزان‌تر» پستی نامید. صورت «پیشتاز» ارسال سریع‌تر مرسولات است و صورت «ویژه» ارسال یک‌روزه است. تفاوت این روش‌ها عمدتاً در کیفیت و سرعت ارسال بسته‌هاست.

در «پست ویژه» این امکان وجود دارد که از میان زمان‌های موجود، زمان توزیع بسته توسط مراجعه‌کننده انتخاب گردد. این زمان‌ها معمولاً به قرار ذیل می‌باشند؛

  • توزیع در همان روز (حداکثر تا ساعت 22)
  • توزیع در روز بعد (حداکثر تا ساعت 10)
  • توزیع در روز بعد (حداکثر تا ساعت 12)

واضح است که تعرفه‌ی پستی در صورت‌های مختلف بر اساس سرعت و کیفیت خدمات، قیمت‌گذاری می‌شود.

۲. آیا تمام مرسولات را می‌توان به هر ۴ صورت ارسال نمود؟

در حال حاضر ارسال پستی به شیوه‌ی عادی تقریباً منسوخ گشته است. همچنین بسیاری از مراکز پستی (بدون وجود هیچ‌گونه دستورالعمل آشکاری) از ارائه‌ی خدمات پست سفارشی خودداری می‌نمایند. از سویی خدمات پستِ ویژه، فقط برای مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ امکان‌پذیر می‌باشد و این خدمات از مبدأ و به مقصد اکثر شهرستان‌ها انجام نمی‌پذیرد. به همین سبب در حال حاضر امکان ارسال تمام مرسولات فقط به صورت پیشتاز میسر است.

۳. یک مرسوله پستی به‌طور متداول چندروزه به مقصد می‌رسد؟

(پیش از پاسخ لازم است تذکر داده شود که در خریدهای اینترنتی معمولاً برای زمان‌بندی و تخمین مدت ارسال بسته، باید دو زمان را در نظر گرفته و با هم جمع نمود؛

اول زمانی که فروشگاه برای تأمین و آماده‌سازی سفارش لازم دارد و

دوم زمانی که پست برای انتقال مرسوله نیاز دارد.)

به‌طور متداول، با توجه به بُعد مسافت، پست سفارشی در بازه‌ی زمانی ۲ تا ۷ روزه، پست پیشتاز در بازه‌ی زمانی ۱ تا ۵ روزه و پست ویژه در بازه‌ی زمانی ۱ روزه انجام می‌پذیرد.

که البته در پست‌های سفارشی و پیشتاز، معمولاً نباید روزهای تعطیل و غیرکاری را محاسبه کرد.

در پست ویژه به‌صورت تقریبی می‌توان بر اساس ساعت اعلام‌شده توسط فرستنده، زمان توزیع مرسوله (مانند کتاب) را هم اعلام کرد اما در پست سفارشی و پیشتاز تعیین ساعت توزیع، در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

۴. هزینه ارسال پستی چگونه محاسبه می‌گردد؟

شرکت ملی پست، معمولاً نرخ نامه‌ی پستی خود را در سایت و دفاتر پستی، در معرض دید عموم قرار می‌دهد. این نرخ نامه از الگوی واحدی پیروی می‌کند که با صرف کمی وقت، در پرتال شرکت ملی پست parcelprice.post.ir می‌توان به جزئیات و مدل محاسبه‌ی آن دست‌یافت؛ به‌صورت کلی مبنای محاسبه‌ی نرخ خدمات پستی، شامل چند متغیر است؛

یک) وزن: هرچقدر وزن یک مرسوله بیشتر باشد، هزینه‌ی آن هم افزایش می‌یابد. رده‌های وزنی اداره پست معمولاً بر اساس رِنج­های زیر است:

رِنج 1 تا 500 گرم

رِنج 501 تا 1000 گرم

رنج 1001 تا 2000 گرم

رنج 2001 تا 5000 گرم

و برای وزن‌های بالاتر به ازای هر پنج کیلوگرم.

دو) سایز: با افزایش حجم و اندازه‌ی کارتن‌ها و بسته‌های پستی، هزینه ارسال آن‌ها نیز افزوده می‌گردد. به‌عبارت‌دیگر اگر دو بسته‌ی هم‌وزن داشته باشید که یکی در کارتن سایز هفت و دیگری در کارتن سایز سه بسته‌بندی‌شده باشند، کارتن بزرگ‌تر هزینه‌ی پستی بیشتری خواهد داشت.

سه) مسافت: مسافت بین مبدا و مقصد در هزینه‌های پستی تأثیرگذار می‌باشد. تعیین مسافت با الگوی زیر صورت می‌پذیرد؛

  • تعرفه‌‌ی شهری: پایین‌ترین تعرفه را بسته‌ای دارد که آدرس شهر مقصد و مبدا یکی است.
  • تعرفه‌ی بین‌شهری: یعنی شهر مقصد و مبدا با هم تفاوت دارند. این تعرفه درصورتی‌که مقصد یکی از کلان‌شهرهای تهران، کرج، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز باشد به دلیل وسعت شهر بیشتر از شهرهای دیگر است؛ اما شهرستان‌های این شهرها شامل این تعرفه‌‌ی اضافی نمی‌شوند. به‌عنوان نمونه تعرفه‌ی ارسال یک مرسوله از همدان به اهواز بیشتر از تعرفه‌‌ی ارسال از همدان به آبادان است.
  • تعرفه‌ی استان‌های هم‌جوار و غیرهمجوار: ارسال بسته به مقصد استان‌های هم‌جوار، هزینه‌ی پستی کمتری نسبت به استان‌های غیرهمجوار دارد مثلاً ارسال یک بسته از تهران به همدان، گران‌تر از ارسال همان بسته از تهران به قم است؛ زیرا قم، هم‌جوار تهران است.

چهار) زمان تحویل به پست:

درصورتی‌که بسته‌ای در ساعات غیر اداری (14 تا 7) تحویل پست داده شود، مبلغی تحت عنوان «حق شیفت» به هزینه‌ی پست افزوده می‌شود.

پنج) زمان توزیع:

این گزینه جزء خدمات خاص روش پست ویژه است، یعنی اگر می‌خواهید بسته‌ی شما در ساعات خاصی از روز به مقصد تحویل داده شود، تعرفه‌ی متفاوتی خواهد داشت.

۵. آیا شرکت ملی پست، هزینه‌های دیگری نیز دریافت می‌کند؟ چرا گاهی دو مرسوله‌ی مشابه دو هزینه‌ی پستی متفاوت دارند؟

بله این تفاوت‌ها به دلیل تفاوت در میزان خدمات است. شرکت ملی پست ممکن است در ازای ارائه‌ی خدمات جانبی هزینه‌هایی را دریافت نماید.

با مراجعه به سایت https://parcelprice.post.ir می‌توان از خدمات ارائه‌شده اطلاع پیدا کرد. برخی از این هزینه‌ها اجباری بوده، برخی به انتخاب و اختیار مراکز پستی و برخی هم به انتخاب فرستنده می‌باشد.

حال بر اساس نوع خدماتی که فرستنده انتخاب نموده و یا باجه‌های پستی جهت اطمینان یا به‌صورت پیش‌فرض اعمال نموده‌اند، میزان هزینه‌ی پستی افزایش یا کاهش خواهد داشت.

ازجمله‌ هزینه‌های جانبی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • هزینه بیمه مرسولات: عددی ثابت که به ازای آن مرسولات پستی تا سقف مبلغی مشخص بیمه می‌شود تا در صورت قصور پست و آسیب دیدن مرسوله، غرامت آن پرداخت شود. همچنین برای بسته‌هایی که حاوی اشیاء یا اوراق بهادار و ارزشمند باشند، متناسب باارزش اظهارشده، علاوه بر این میزان ثابت، مبلغی اضافه مطابق فرمول‌های از پیش مشخص‌شده اعمال می‌گردد.
  • مالیات بر ارزش‌افزوده: معادل 9 درصد از مجموع هزینه‌ی پایه بعلاوه ی بیمه که به کل مبلغ اضافه می‌شود.
  • هزینه بسته‌های غیراستاندارد (در وزن یا حجم)
  • هزینه پرداخت کرایه در مقصد
  • هزینه حق شیفت (برای مرسولاتی که از ساعت 14 تا 7 تحویل باجه داده شوند. *هزینه شناسه الکترونیک
  • هزینه ارسال آگهی تحویل

۶. اندازه و وزن استاندارد مرسولات پستی چقدر است؟ و اگر مرسوله‌ای استاندارد نباشد چه باید کرد؟

حداکثر ابعادی که برای مرسولات پستی در نظر گرفته‌شده عبارت است از طول 60 سانتیمتر، عرض 45 سانتیمتر و ارتفاع 20 سانتیمتر (مشروط به اینکه مجموع طول+عرض+ارتفاع از 120 سانتیمتر بیشتر نشود و هیچ‌کدام از اضلاع از 1 متر بیشتر نباشد)

بنابراین در صورت ارسال بسته‌های بزرگ‌تری مثل یخچال، حدود 25 درصد به هزینه‌های پستی تحت عنوان «نرخ مرسولات غیراستاندارد» اضافه می‌شود.

ضمن اینکه حداکثر وزن برای مرسولات پستی قابل‌تفکیک تا 30 کیلوگرم و غیرقابل‌تفکیک تا 40 کیلوگرم است.

۷. چرا قیمت لیبل پستی با مبلغ پرداختی تفاوت دارد؟

قیمتی که بر روی لیبل پستی، مشاهده می‌شود، فقط شامل نرخ پایه‌ی پست و بیمه است و سایر هزینه‌ی های احتمالی مانند مالیات، بسته‌بندی و تسمه کشی و لفاف و … در آن لحاظ نشده است. معمولاً فروشگاه‌های اینترنتی، به‌صورت تخمینی و گاها دقیق این مبالغ را هم محاسبه کرده و در قیمت نهایی پستی که کاربر پیش از پرداخت مشاهده می‌کند، نمایش می‌دهند. در بعضی مواقع نیز، قیمت درج‌شده بر اساس قرارداد خاصی است که بین فروشنده و پست منعقدشده و ازاین‌جهت با مبلغی که خریدار پرداخت کرده متفاوت است.

۸. پاسخگوی بسته‌های معیوب یا مفقودشده کیست؟

اگرچه پست قوانین مطلوبی را برای مراقبت از مرسولات مشتریان خود دارد؛ اما با توجه به تخلیه و بارگیری‌های متعدد مرسولات، قطعاً دراین‌بین و با این حجم از گستردگی جغرافیایی خدمات و با تعداد نفرات و خدمات، درصدی از خطا برای هر کار دیگری هم متصور است.

خصوصاً در مواقعی که حجم مرسولات افزوده شود؛ میزان خطاها و اشتباهات روبه افزایش خواهد گذاشت و از سوی دیگر سطح کیفی خدمات افت خواهد کرد.

معمولاً باجه‌های پستی، از پذیرش بسته‌هایی که به‌صورت غیراستاندارد بسته‌بندی‌شده باشند خودداری می‌کنند. حال اگر بسته‌بندی یک مرسوله ازلحاظ ظاهری و شاکله‌ی آن، کاملاً سالم باشد و محتویات آن آسیب ببیند درصورتی‌که فرستنده در زمان ارسال، مأمور پستی را از آسیب‌پذیر بودن محتوا، مطلع نکرده باشد، مسئولیت هرگونه آسیبی بر عهده‌ی فرستنده است.

اما اگر بسته‌ای به خاطر سهل‌انگاری در حمل‌ونقل و جابجایی‌ها، معیوب گشته باشد، اداره‌ی پست مسئول خسارت آن است و می‌توان از طریق مراجعه حضوری به باجه‌ای که مرسوله به آن تحویل داده‌شده و یا از طریق سامانه eop.post.ir و یا تماس تلفنی با مرکز خدمات تلفنی مشتریان پست 193 نسبت به ثبت شکوائیه خود اقدام و مطابق مقررات درخواست جبران خسارت نمود.

۹. منظور از باجه‌های معطله چیست؟

معطله به بسته‌هایی گفته می‌شود که پس از دو بار مراجعه‌ی پستچی، به دلیل عدم حضور گیرنده، برگشت‌خورده باشد. این بسته‌ها برای مدت کوتاهی (معمولاً کمتر از یک هفته) در باجه‌های معطله نگهداری می‌شود تا گیرنده بتواند مراجعه کرده و بسته خود را تحویل بگیرد حال اگر در این مدت گیرنده برای دریافت بسته مراجعه نکند، مرسوله به آدرس فرستنده عودت داده می‌شود.

۱۰. یک مرسوله به چه علت‌هایی ممکن است به فرستنده برگشت داده شود؟

مرسولات پستی به عللی ازجمله نقص نشانی گیرنده، عدم مراجعه گیرنده برای دریافت مرسوله ثبتی، نقل‌مکان گیرنده، شناخته نشدن گیرنده در نشانی مندرج روی مرسوله، فوت گیرنده، خودداری گیرنده از تحویل و مانند آن توزیع نشود، به فرستنده عودت داده می‌شود.

۱۱. چگونه می‌توان از وضعیت مرسوله اطلاعاتی به دست آورد؟

از طریق شماره تماس 193 و یا پورتال شرکت پست به آدرس https://tracking.post.ir و وارد نمودن کدرهگیری، می‌توان به اطلاعاتی ازجمله تاریخ ارسال، محل ثبت مرسولات پستی و موقعیت فعلی آن دست‌یافت. اگر بسته‌ی شما در مرحله‌ی توزیع باشد، می‌توانید مشخصات پستچی یا همان مأمور توزیع مربوطه را هم در این سایت مشاهده نمایید.

در این رابطه بخوانید: راه پیگیری و رهگیری مرسولات پستی

۱۲. آیا می‌شود هزینه‌ی خرید اینترنتی را درب منزل و پس از دریافت آن به مأمور پست پرداخت کرد؟

اسم این روش «پرداخت در محل» یا «COD» است. فرستنده یا فروشگاه مبدا، طی قراردادی که با پست می‌بندد به خریدار این امکان را می‌دهد که بجای پرداخت آنلاین در سایت، هزینه‌ی خرید خود را پس از تحویل گرفتن کالا در درب منزل به مأمور پستی، پرداخت نماید. با توجه به درصدی که پست به ازای ارائه‌ی این خدمات از فروشنده دریافت می‌کند و همچنین به خاطر وجود تعداد قابل‌توجهی مرسوله برگشتی که هزینه‌ی ارسال آن را شرکت پست از فروشنده دریافت می‌کند، معمولاً بیشتر فروشگاه‌ها از این روش استفاده نمی‌کنند. متأسفانه تعدادی از سفارش‌هایی که به این روش ثبت می‌شوند، سفارش واقعی نیستند و باعث متضرر شدن فروشگاه‌ها شده و این نوع خدمت مطلوب و اعتمادآفرین را زیر سؤال می‌برد

۱۳. هزینه‌ی ارسال پستی به عهده‌ی خریدار است یا فروشنده؟

جواب این سؤال، کاملاً بستگی به قوانین سایت فروشنده و روال کاری آن دارد. بعضی از سایت‌ها یا فروشگاه‌ها، هزینه‌ی پستی را خود متقبل می‌شوند و برخی دیگر هزینه‌ی پستی را هم از خریدار دریافت می‌کنند. یا ممکن است برخی از سایت‌ها بر اساس میزان خرید و یا کسب امتیاز مشخص، ارسال را به‌صورت رایگان انجام دهند.

۱۴. آیا برای ارسال مرسولات، گزینه‌ی دیگری غیر از شرکت ملی پست، وجود دارد؟

ایران جزء باسابقه‌ترین کشورها درزمینه­ی لجستیک و پست بوده که وجود بقایای چاپارخانه‌های مجهز که هنوز هم نام آن‌ها، در برخی مناطق کشور زنده و رایج است، گواه آن می‌باشد.

تا چند سال گذشته، در کشور ما شرکت ملی پست ایران به صورت انحصاری، خدمات مربوط به پست را انجام می‌داد اما در سال‌های اخیر تلاش فراوانی برای شکستن این انحصار صورت پذیرفته است. این تلاش‌ها که به کشیده شدن پای شرکت‌های خصوصی به مسئله‌ی پست انجامیده به‌منظور خارج کردن خدمات پستی کشور از رکود و افت کیفیت صورت پذیرفته است.

اما همچنان با وجود اینکه برخی شرکت‌های پستی خصوصی یا باربری‌ها و پیک‌های شهری، به‌صورت فزاینده به جمع گروه پستی‌ها، اضافه گشته‌اند، اما هنوز که هنوز است هیچ‌یک از این‌ها نتوانسته، گستردگی شبکه‌ی شرکت ملی پست را داشته باشد؛ چرا که هنوز این پست است که خدماتش به تمام نقاط کشور می‌رسد.

۱۵. چه توصیه‌های مهمی برای ارسال پستی وجود دارد؟

توصیه‌هایی که در این زمینه وجود دارد به قرار ذیل می‌باشد؛

  • حتماً کد پستی و کد ملی خود را درج کنید، چون نقص آن هم ممکن است سرنوشت بسته‌ی شما را به خطر بیندازد و هم اینکه نقص کد پستی، هزینه‌ی مضاعفی را به بسته‌ی شما تحمیل خواهد کرد.
  • هنگام بسته‌بندی، گوشه‌های آسیب‌پذیر کالای خود را با ضربه‌گیر یا کارتن دولایه بپوشانید.
  • در صورت امکان دو شماره تلفن درج کنید که در صورت نیاز، پستچی یا کارمندان پست، بتوانند با شما ارتباط بگیرند.
  • آدرس را صحیح بنویسید؛ محل درج نشانی گيرنده، قسمت پايين سمت راستِ بزرگ‌ترین ضلع مرسوله است. نشانی گيرنده را خوانا و دقيق، همراه با نام شهر/ روستاي موردنظر (در صورت لزوم با ذكر نام استان) و كد پستي گيرنده بنويسيد.
  • دریافت شماره‌ی پستچی از اداره پست یا سامانه‌ی پست و تماس با وی برای دریافت بسته، ازلحاظ قوانین پستی، منعی ندارد.
  • سعی کنید مرسولات خود را قبل از ساعت 14 تحویل پست دهید که مشمول هزینه‌ی مضاعف «حق شیفت» نشود.
  • اگر برای دریافت مرسوله‌ی خود عجله دارید، به‌محض درج زمان تحویل به نامه‌رسان، با وی تماس بگیرید و برای دریافت مرسوله، هماهنگ شوید.
  • طبق زمان‌بندی نوع پست، وضعیت مرسوله را رهگیری و رصد نمایید؛ درصورتی‌که از زمان اعلام‌شده بیش از دو روز تأخیر داشت، به‌صورت تلفنی پیگیری نمایید. ممکن است روند ارسال مرسوله دچار مشکل شده باشد یا برگشت بخورد.

3.8/5 - (18 امتیاز)
گرد آورنده
ایده بوک
منبع
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران

۴۷ دیدگاه

  1. سلام میتونیم به اداره پست شهر دیگه بفرستیم نه آدرس گیرنده و اون فرد به اداره پست مراجعه کنه؟

    1. بله میتونید ولی شماره گیرنده باید روی بسته باشه که بره از باجه معطله تحویل بگیره .

      1. سلام خسته نباشید
        بسته هایی که گیرنده باید خودش از باجه ها دریافت کند چند روز در اداره پست می ماند؟

  2. سلام خسته نباشین آیا فرضا بسته با عنوان پست ویژه قبل ساعت ۱۰ صبح تحویل پست بشه ممکنه فرداش که جمعه اس دست گیرنده برسه؟ یا نه حتما می مونه برا روز شنبه؟

    1. سلام ببخشید من میخوام انلاین شاپ بزنم ولی هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه بسته هامو داخل خونه بسته بندی کنم یا داخل پست؟
      کارتن های پستی رو خودم باید بخرم یا پست داره؟

      1. شما می تونید و بهتر و به صرفه تره که خودتون بسته بندی رو در محل کار یا خونه یا دفترکارتون انجام بدین
        اما پیشنهاد می کنیم، اگه دفعات اولتون هست، چند بسته ی اول رو حتما اداره ی پست محلتون ببینن و تایید کنن. اینجوری استانداردهای پست هم دستتون میاد
        بسته هاتون رو جهت اطمینان، طوری بسته بندی کنید که اگه چندین بار پرتاب شد و به زمین خورد، به محتویاتش صدمه نخوره.
        برای این کار از پوشال یا خرده کارتن، یا نایلون حبابدار و … میتونید استفاده کنید
        سعی کنید حتما از پرکننده ها، برای پر کردن فضای خالی بین محتویات بسته و خود کارتن استفاده کنید که دراصطلاح هیچ تکان و بادخوری نداشده باشه.

        کارتن رو هم خودتون میتونید تهیه کنید و هم میتونید از پست بخرید.
        معمولا قیمت پست بد نیست
        اما اگه دستتون تو کار باشه و بتونید از توزیع کننده های کلی و یا کارتنهای مرغوب دست دو و کارکرده ی خارجی استفاده کنید، قطعا خیلی بصرفه تر از کارتنهای پسته.
        یه سری سایت هم هستند که اقلام پست و بسته بندی رو دارند و میتونید کارتنهای نو رو از اونجاها خرید کنید.

        متاسفانه، بهترین کارتنهای بسته بندی، کارتنهای موز و سیگاری هستند.

        1. اگه تعداد بسته هاتون بیشتر شد، بهتره بجای مراجعه حضوری و معطلی در باجه های پست، با استفاده از شرکتهای واسط پستی، فروشتون رو پیش ببرید.
          اگه ان شاءالله خیلی زود به اون نقطه رسیدید بفرمایید که راهنماییتون کنیم🌻😊

          1. سلام. من آنلاين شاپ زدم و با پست قراداد بستم. امکانش هست که مرسولات رو به جایی غیر از خود پست تحویل داد مثلا دفاتر پستی؟ چون فاصله پست زیاده نمیخوام به خود اداره پست ببرم

          2. سلام بسته ی من عودت داده شده ولی هنوز تبریز هست
            میتونم الان برم بگیرم؟

      2. با سلام و روز بخیر به تمام انلاین شاپ های گرامی دفتر پستی ۲۶۰۳ در خدمت تمام انلاین شاپ های گرامی هست با قیمت و بسته بندی مناسب

    2. طبق تعریف خدمت پست ویژه، اگه مرسوله یا همون بسته ی شما مقصدش درون شهری باشه، یعنی مثلا از یه منطقه ی تهران بخواید به یه منطقه ی دیگه بفرستید، و قبل از ساعت ۱۰ صبح تحویل باجه ی پست داده باشید، نهایتا باید ۵ ساعته در همون روز تحویل مقصد داده بشه.
      اما مرسولات بین شهری، مثلا از یه استان به استان دیگه، در روز کاری بعدیش، توزیع میشه
      روزهای تعطیل و جمعه جزء روزکاری محسوب نمیشه
      پس اگه بسته رو پنج شنبه تحویل پست داده باشین، شنبه تحویل مقصد میدنش

    1. وزن مرسوله قاعدتا تاثیری در زمان ارسال یه مرسوله نداره
      چون شما به همون نسبت افزایش وزن، پول بیشتری بابت ارسالش پرداخت کردید

      و چون شیراز خودش مرکز توزیع بین چند استانه، همون ۲تا۳ روزه بسته به دستتون میرسه
      البته روزهای تعطیل و جمعه رو جزء این دو تا سه روز، حساب نکنید

      1. سلام ممکنه که بعد از تولید بارکد پستی فرستنده(فروشنده) ارسالو لغو کنه و چیزی نفرسته؟

      2. با سلام با توجه به اینکه گیرنده پول کامل بسته ارسالی رو پرداخت نکرده امکان کنسل کردن ارسال و بازگشت بسته به فرستنده هست یا خیر؟

  3. سلام
    ایا فلش مموری قابل پست شدن است ؟
    و اگر هست ایا محتوای داخلش رو نگاه میکنن یا خیر ؟
    و اگر بسته بندی شده باشه چطور ؟ باز هم‌ممکنه باز کنن و نگاه کنن ؟

  4. سلام اگر کد رهگیری به گیرنده ارسال شود و هزینه محموله رو واریز نکند میشود پست رو کنسل کرد؟؟

  5. سلام وقت بخیر ببخشیدمن یه موبایل ازیه شرکت معتبرخریداری کردم ولی بسته خالی برام ارسال شودولی نامه رسان صورت جلسع کردوپاکت روعودت داد ولی ارسال شودواسه شرکتی که خریداری شودولی الان میزنه که نامه تحویل نامه رسان شده میخوام مشخصات نامه رسان بیادبالا میزنه غیرقابل توزیع کلی پستال منظورشون چیه؟

  6. ‌سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون

    فقط یه سوالی داشتم، دو بسته ی هم وزن
    اگه یکی‌ کارتون باشه يکی پاکت فلایر یا حبابدار
    کدوم گرون تر درمیاد؟
    یه سری پست بهم گفت تو پاکت خارج میخوره گرون تر میشه، یعنی چی؟

  7. سلام.من تهران هستم.آيا امكانش هست كه بسته سفارشيم رو بعد از ارسال بيام از خود اداره پست تحويل بگيرم و درب منزل ارسال نشه؟

    1. بله شما باید به فرستنده بگید مرسوله رو براتون رستانت بفرسته. یعنی موقع ارسال به متصدی باجه بگه بسته رو با پست رستانت ارسال کنن. اینجوری زمانی که بسته میرسه به اداره، باهاتون تماس میگیرن خودتون میرید تحویل بگیرید.

  8. سلام ، من در یک شهری مرزی هستم و کالاهای الکترونیکی میفروشم . کانال و پیچ دارم و فروش اینترینی هم زیاد دارم . بعضی مواقع به بارم گیر میدن که شاید قاچاق باشه . چه مدارکی لازمه همراه بار بفرستم تا بازرسی بهش گیر نده؟

  9. آیا پستچی باید با گیرنده تماس بگیرد؟ یا وظیفه ای ندارد؟ لطفا جواب بدین
    به پستچی محلمون میگم زنگمون خرابه تماس بگیرین میگه من قانونی هم وظیفه ای برای تماس گرفتن ندارم و بسترو دوباره میبره تحویل اداره پست میده و مجبور میشیم کلی راه بریم اداره پست از اونجا تحویل بگیریم
    لطفا جواب بدین ایا ایشون درست گفتن که وقتی مرسوله میارن درب منزل وظیفه ای برای تماس گرفتن با گیرنده ندارند اگ زنگ خراب باشه

    1. سلام خسته نباشید ، هم وطن گرامی به جای زحمت برای رفتن وگرفتن بسته پستی از اداره پست زنگ درب خانه تون درست کنید . یا روی درب خونه تون مثل قدیمها یک کلون وکوبه نصب کنید .

      1. آخه همیشه مشکل از زنگ خراب نیست. یه وقتایی گیرنده منزل نیست و براش بسته پستی میاد. کاش پستچی یه زنگ بزنه تا گیرنده تو دردسر نیفته. همن داستان برای کارت ماشین من پیش اومد. پستچی اومده ما نبودیم به روی خودش نیاورده یه زنگ بزنه. دو ساله درگیر گرفتنش هستیم

      2. سلام مشکل زنگ خونه و این چیزا نیست من قشنگ مطمئن شدم که عمداً اصلاً نمیارن و الکی میگن که آوردیم نبودین وگرنه اگه تا دم در گیرنده رفتی یه زنگ به موبایلش میزنی میگی من دم درم چرا نمیزنن؟ حداقل حصارک کرج که شک ندارم عمدأ نمیارن

      3. دقیقا یسریاعمدا نمیارن بخاطرمسیر گیرنده…
        واگرنمیخان زنگ بزنن پس برای چی شماره تلفنومیگیرن ماهرجاپست رفتیم میگه شماره دوطرف باشه…
        الانم بسته برامون پست کردن کدپستیم روشه فقط شماره واحد و طبقه نداشته نیاوردن خودم رفتم گرفتم…میگم حالافرضاشماره واحدم بود مگه میارین فلان طبقه و فلان واحدتحویل میدین میگین پاشوبیاپایین جلودربگیر …بخدا مسخره گرفتن یسری اطلاعات که لازم نیست وازش استفاده نمیکنن میگن بایدبنویسی ولی اصلانمیاره دم درواحد

    2. سلام وقت بخیر من چندوقت پیش از طرف چند نفر کلاه بردار باهام تماس گرفته شد ی سیم کارت برام فرستادن،قبل دریافت مرسوله متوجه شدم ک کلاه برداریه و بسته رو دریافت نکردم،اما متاسفانه با برخورد بد پستچی مواجه شدم و تهدید کردن ک اگ تحویل نگیرم وارد لیست سیاه اداره پست میشم میخواستم بدونم این گفته صحت داره؟

      1. در موارد مشابه اسم پستچی را بگیرید و به بازرسی اداره پست اطلاع دهید.

  10. متاسفانه بیشتر پرسنل پست بسته بندی ، قبول مرسوله ، جمع آوری ، حمل و نقل ، تجزیه و مبادلات ، نامه رسان بسته ها را پرت می دهند و بسته را از بالا روی زمین می اندازند یا بر روی بسته های دیگر پرت می دهند خود را زحمت نمی دهند خم شوند و بسته را آرام روی زمین بگذارند یا روی بسته های دیگر آرام و مرتب بگذارند و بعضی از بسته ها چه شکستنی یا غیر شکستنی ضربه می خورد و آسیب می بیند اگر داخل پاکت یا کارتن کتاب باشد حتی اگر نایلون حباب دار هم داشته باشد ضربه می بیند و گوشه های کتاب جمع و مچاله می شود کتاب های بزرگ و سنگین بر اثر ضربه شدید آستر بدرقه شان پاره می شود و کتاب از جلد جدا می شود کتاب های نفیس و قاب دار قاب شکسته و ترک می خود و از هم باز می شود آسیب رساندن به اموال مردم و شرکت ها نشانه بی مسئولیتی اداره پست هست و خیانت در امانت هست و جرم و گناه هست و آن حقوقی که می گیرند حرام هست خدا کند دست هرکس که آسیب به بسته ها می زند بشکند .الهی آمین

  11. سلام من ۱۱آذر بسته سفارش دادم ۱۳ آذر بعد از پيگيري این پیام اومدمرسوله به منطقه پستی گلستان،گرگان،نقطه مبادله مركزي گرگان رهسپار شد.

    خراسان رضوي،مشهد،مرکز مبادله مرکزی مشهد

    ۳ روزه همین پیام هست بسته کی به دستم میرسه ؟ برم اداره پست ؟

    1. ای وای که بسته من هم همین مشکل براش پیش اومده از ۱۳آذر که بسته فرستاده شده…ازشما بدستتون رسید؟

  12. همش دروغ الان تیپاکس کنید خیلی بهتره این نامرداپول پست ویژه رومیگیرن من شنبه پست ویژه ازلرستان برام کردن به آذربایجان امروزه شنبه است هنوزنرسیده بیست میلیون ضرر این کارشماه لعنت بهتون

  13. سلام. خسته نباشید.
    اگه بخوایم بسته رو به اداره پست بفرستیم که گیرنده خودش از اداره تحویل بگیره باید برای مقصد بسته فقط اسم شهر و اداره پست رو بنویسیم یا میتونیم آدرس اداره پست نزدیک گیرنده رو بنویسیم؟

  14. سلام
    وقت بخیر
    تا الان دو بار پیش اومده که برای من پیامک ارسال مرسوله پستی اومده
    در صورتی که من اصلا خرید نکردم و مرسوله ای ندارم
    هر دو بار هم روی لینک که کلیک کردم
    متوجه شدم مشخصات‌ گیرنده مرسوله یک شخصه که من ایشون رو نمی شناسم
    آیا لازمه که من پیگیری کنم یا مشکله خاصی نیست؟
    نگرانم کلاهبرداری چیزی باشه که دارن از شماره من سواستفاده می کنن

  15. سلام و خسته نباشید.
    خواستم بگم الکی از خدمات پست تعریف نکنید که یک ذره هم لایق تعریف نیست.
    من خرید اینترنتی کردم پونزده روز کشید به دستم نرسید تمام مشخصات و آدرس و شماره تلفن همه چی هم درست و تکمیل بود بدتر از همه اینکه تو رهگیری مرسوله که میزدم نوشته بود دو مرتبه اومده گیرنده در محل نبوده درحالی که ما خونه بودیم کسی نیومده بعدشم پس شماره تلفن رو چرا گذاشتن اگه اومده پس چرا زنگ نزده؟! خلاصه من آخرش خودم رفتم اداره پست شاهین ویلای کرج که صدها نفر با ناراحتی و دادوبیداد اونجا تو صف واستادن سؤال کردم همشون مثل من دقیقاً مشکل منو داشتن. به اونا هم گفتن آوردیم نبودین. مگه میشه همه اون صدها نفر نبودن؟ عمدأ نمیبرن تحویل بدن که خودمون بریم و اونا به زحمت نیفتن این درحالیه که کرایه رو هم تماماً دریافت کردن من هشتاد هزار تومن بابت کرایه داده بودم درحالی که اگه همون روز اول خودم میرفتم با مترو از تهران خریدمو میکردم برمیگشتم کرج هم کرایم همش ده هزارتومان میشد هم یک روزه خریدم دستم بود با اینکه خودم رفتم از پست گرفتم کرایه ک داده بودم هم برگشت ندادن.
    تو قسمت رهگیری عکس یه شخصی به نام کیوان روحانی ملک رو به عنوان نامه رسان گذاشته بودن بدون شماره تلفن و هیچ مدرک دیگه ای که اقلاً اون تماس نمیگیره ما باهاش تماس بگیریم بگیم شما بسته رو کجا بردی که ما نیستیم بگیریم ازت.
    نمیدونم این نامه رسان بیماره و قصد آزار مردم رو داره یا سواد پیدا کردن آدرس رو نداره یا عمداً می‌ره خونش می‌خوابه و برمیگرده میگه بردم نبود خلاصه که هیچکس هم پاسخگو نیست چون من قسمت شکایات هم مطرح کردم گفتن آورده نبودی درحالی که مطمئنم نیاورده چون تو اون پونزده روز یک ثانیه هم نشد که خونه ما کسی نباشه و خالی باشه.ادمین لطفاً انشار بده ممنون میشم.

    1. به تاریخ اسفند۱۴۰۲
      چون روز قبل برفی بوده خیابونا پراب و گله شهرک ماهم مسیرش بدجوره رئیس یه اداره پست زنگ زده بمن البته اصلاخودشم معرفی نکرد من وقتی گفت بسته پستی فهمیدم ازپسته
      میگه بستت اومده ولی ادرست ناقصه کدپستیم ننوشتن شماره واحدم نیست من برگشت میزنم…
      اگرتایک ساعت نیای برگشت میزنم
      رفتم اونجا مردک اعصاب نداره اصلابمن فامیلیشم نگفته من تازه خودم پشت تلفن دوبارگفتم کدوم پستی کجابیام بگیرم
      بعد با دادولحن بعد بامن حرف میزنه اخرشم میگه شماهالیاقت ندارین بهتون زنگ بزنم بسته به اسم همسرم بود کارت ملیشوبردبودم نداد.گفتم همسرم اومدبسته رو گرفتیم دیدیم هم کدپستی داره هم آدرس بگذریم که بسته رو به سختی گرفتیم چون میخاست بسته رونده که مادستمون به جایی بندنباشه وبرگشت بزنه که ادرس ناقصه و کدپستی نداره که دیدیم درسته فقط شماره واحد و طبقه نداره که اونم اگرداشت مهم نبود چون درواحدکه نمیان تحویل بدن میگن بیاپایین بگیرش وظیفمون نیست بیایم درب واحدتون…این مردک کلی بامن دعواکرده که ادرستون کامل نیست طبقه و واحد نداره…
      بعدفهمیدم قضیه اصلا آدرس نیست کلابخاطربرف روی زمین و آب میخاسته اون سمت نفرسته مامورپست…
      ماکه حیوون نیستیم یه کلمه بگومسیر آبگرفتگی هست اینام باموتورن…
      خودت بیاببر بهترازینه بیایم اونجاهرچی ازدهنت میاد به آدم بگی بعد مگه من اون ادرسونوشتم واس خودم پست کردم اون انلاین شاپ دوخط دیگه زورش اومده بنویسه بمنچه…
      که اگرم نوشته بود شمابازم میگفتین ماوظبفمون نیست در واحد تحویل بدیم فقط برای قشنگی شماره واحدو طبقه میخایم…شماره تلفن روی بستم دکوریه…خب پس برای چی تحویل گرفتن همکاراش بسته ای که ادرسش ناقص بود وپست کردن …
      ایناهمش برای اینه که یه بسته هم دوبار برگشت بخوره توش پوله .

  16. سلام ایا مامور پست وظیفه داره مثلا دریک بلوک تاجلوی درب واحدبیادبسته راتحویل بده یافقط تادرب ورودی ساختمان؟
    پس برای چی شماره واحد و طبقه رو میگن بایدبنویسید…من بستم کدپستی داشت ولی شمار ه واحد و طبقه نداشت برگشت زدن تلفنمم بود

  17. بنده تاریخ ۱۴اسفند ساعت ۱۳ یه برگه پست (ویژه) کردم از مبدا کرج به مقصد تهران.ساعت ۱۰شب از کرج بارگیری شد.تاریخ ۱۵و۱۶ کلا بلاتکلیف بود.تاریخ ۱۷ م ساعت ۱۸ به مقصد رسید.در حالیکه اگر یه اسنپ میگرفتم نهایت ۲ساعت بعد همون روز رسیده بود.واقعا کسی پاسخگو هست؟پول پست ویژه رو از من گرفتن ولی یه پاکت نامه رو از دو تا شهری که فاصلشون نهایت ۱ساعته، بعد از ۳روز تحویل دادن.

  18. سلام بسته من بهدجای منطقه ۱۶ پستی رفته منطقه ۱۹ پستی میزنه بخش امانات ولی من تمام اطلاعات پستی ادرس شماره روهمه همه درست دادم و فرستنده درست نوشته بسته از مقصد شیراز به تهران بوده و دارویی و ارایشی بهداشتی بوده کدرهگیری درسته به نام به ۱۹۳ زنگ میزنن میگم لیبل اشتباه در ۱ورتی ک لیبل درسته ادرس رو کارتن درسته ولی بسته نرسیده دستم تو خدا بگید چیکاررکنم

  19. سلام بسته من ۳ روزه تو مرکز تجزیه و مبادلات تهران مونده اگه خودم حضوری برم بهم تحویل میدن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا