اخبار کتابایده بوک پدیامجله الکترونیکی ایده بوک

جایزه ادبی جلال آل احمد

جایزه ادبی جلال آل احمد یک جایزه ادبی دولتی است که به منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در ایران پایه‌گذاری شده‌است.
بر اساس مصوبه جلسه ۵۹۳ مورخ ۲۳/۰۸/۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، جایزه ادبی جلال آل احمد با هدف ارتقاء زبان و ادبیات ملی و دینی و تشویق نوشته‌ها با هویت و خاستگاه ایرانی به کتب در چهار حوزه  1. رمان و داستان بلند، 2. مجموعه داستان، 3. نقد ادبی، 4. مستندنگاری و تاریخ‌نگاری اهدا می‌شود.
این جایزه به نام جلال آل احمد نویسنده مشهور ایرانی نام‌گذاری شده‌است و نخستین دوره خود را در سال‌روز تولد آل‌احمد آغاز کرد.
از هفتمین دوره برگزاری جایزه ادبی جلال، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزارکننده این رویداد ادبی می‌باشد.
چهارده دوره از برگزاری این رویداد مهم میگذرد.

جایزه ادبی جلال آل احمد

 

دوره چهاردهم

در این دوره علاوه بر چهار بخش اصلی رمان و داستان بلند، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی، بهترین ویراستاران نیز در این بخش‌ها انتخاب شدند و نیز بخشی به نام «نگاه دیگر» به‌عنوان بخش ویژه در نظر گرفته شد که شامل انتخاب پنج کتاب با نگاهی متفاوت در بخش‌های مختلف است.
در بخش رمان ۹۱۰ عنوان، در بخش مجموعه داستان کوتاه ۲۶۰ عنوان، در بخش مستندنگاری ۳۶۱ عنوان و در بخش نقد ادبی ۴۸ عنوان به دبیرخانه ارسال شده است.
برگزیدگان چهاردهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل احمد» که (سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه 1400) در تالار وحدت برگزار شدند، به این شرح اند:

بخش رمان و داستان بلند

هیئت داروان بخش داستان بلند و رمان دو اثر «بی‌نام پدر» اثر سیدمیثم موسویان (کتاب جمکران) و «ماه غمگین، ماه سرخ» اثر رضا جولایی (نشر چشمه) را شایسته تقدیر  اعلام کرد. این بخش برگزیده نداشت.

بخش داستان کوتاه

هیت داوران  بخش مجموعه داستان کوتاه نیز  اثری را به عنوان برگزیده معرفی نکرد و «ساعت دَنگی» نوشته محمداسماعیل حاجی‌علیان (سوره مهر) و «قدیس دیوانه» نوشته احمدرضا امیری‌سامانی» (نشر صاد) شایسته تقدیر اعلام شدند.
همچنین از زنده‌یاد اصغر عبدالهی نویسنده اثر «هاملت در نم نم باران» منتشر شده توسط نشر چشمه در بخش مجموعه داستان کوتاه تجلیل ویژه شد.

بخش مستندنگاری و تاریخ‌نگاری

در بخش «مستندنگاری»  هیئت داوران دو اثر «داغ دلربا» به قلم میثم امیری (خط مقدم)  و «رضانام تا رضاخان» به قلم هدایت‌الله بهبودی (نشر مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی) را برگزیده مشترک اعلام کرد.

برگزیدگان بخش ویژه (نگاهی دیگر)

در این بخش کتاب‌های «تشریف» نوشته علی‌اصغر عزتی‌پاک (شهرستان ادب)، «حاج‌جلال» نوشته لیلا نظری گیلانده (سوره مهر)، «سبز-آبی» نوشته سعید تشکری باغدار (کتاب نیستان)، «سلول‌های بهاری» نوشته بهنام باقری (راه‌یار) و «کوهستان آتش» نوشته گلعلی بابایی (نشر ۲۷بعثت) برگزیدگان این بخش بودند.

برگزیدگان بخش جنبی  (جایزه ویرایش کتاب)

در بخش جنبی جایزه ویرایش کتاب، اندیشه قدیریان برای ویرایش «آلبر کامو در ایران»، حسین علینقی برای ویراسش «بابا رجب»، اکرم دژ هوست گنک برای  ویرایش «ساعت دنگی» و مجتبی موحدیان برای ویرایش «سلول بهاری» به عنوان برگزیده معرفی شدند.

4.7/5 - (4 امتیاز)
گرد آورنده
ایده بوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا