ایده بوک پدیامجله الکترونیکی ایده بوک

چگونه کتابخوان شویم؟ 7 روش برای هیجان انگیز شدن کتابخوانی

من یار مهربانم               دانا و خوش‌بیانم

گویم سخن فراوان          باآنکه بی‌زبانم

پندت دهم فراوان           من یار پند دانم

من دوستی هنرمند         با سود و بی‌زیانم

از من مباش غافل          من یار مهربانم

چند سالی می‌شود که به این یار مهربان نامهربانی شده است یا در گوشه کتابخانه منزل مانده و یا در مغازه‌ها، به مطالعه و کتابخوانی رغبتی نداریم. مهم نیست که تا این لحظه از زندگی هنوز 10 کتاب هم نخواندید همین‌الان که سراغ این نوشته آمدید تا تجربه چگونه کتابخوان شویم را باهم به اشتراک بگذاریم یعنی یک‌قدم نزدیک شدن به این دوست قدیمی. فروشگاه اینترنتی کتاب

در این مقاله از ایده بوک به این پرسش که چگونه کتابخوان شویم پرداخته‌ایم.

چرا باید کتاب بخوانیم؟

کتاب خواندن و کتابخوانی به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند. بهتر است به‌جای استفاده از کتاب به‌عنوان دکور و فخرفروشی، بامطالعه آن سطح آگاهی‌مان را بالا ببریم. بامطالعه لحظاتی چند از شتاب زندگی جلوگیری می‌شود و به آرامش می‌رسیم. مطالعه همان اثری را در وجود آدمی می‌گذارد که ورزش در بدن انسان ایجاد می‌کند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که مطالعه عملکرد مثبتی بر فعالیت مغز دارد و از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند.

چه کتابی بخوانیم؟

اهمیت این موضوع که کتاب خوب بخوانیم کمتر از کتابخوانی نیست. شما می‌توانید از کسانی که اهل مطالعه هستند راهنمایی بخواهید البته سلیقه هرکسی متفاوت است، خود را محدود نکنید در هر زمینه‌ای می‌توانید مطالعه داشته باشید تا علاقه خود را پیدا کنید.

راه‌کار بعدی این است که می‌توانید بخش کوتاهی از کتاب برگزیده خود را بخوانید. اگر ارتباط برقرار کردید، آن کتاب را برای مطالعه انتخاب کنید. پس از انتخاب کتاب 50 صفحه ابتدایی آن را بخوانید اگر جذب آن شدید ادامه دهید در غیر این صورت آن را کنار بگذارید ما قرار نیست وقت باارزش را هدر دهیم. یک راهنمایی در خصوص انتخاب کتاب این است که به مترجم و ناشر کتاب توجه کنید. مترجمین مطرح به شما کمک می‌کنند که متن یکدست و تمیزی را دریافت کنید و نوشته برای شما گنگ نباشد و ناشرین به نام آثاری را روانه بازار می‌کنند که برای مطالعه استانداردهای لازم را داشته باشد.

چگونه عادت به مطالعه کنیم؟

پیمودن مسیر کتابخوانی مستلزم آهسته و پیوسته بودن راه آن است. یک برنامه منظم برای مطالعه داشته باشید از کم شروع کنید مثلاً روزی 30 دقیقه و خود را موظف به انجام آن کنید.

کتاب خواندن احتیاج به زمان و مکان خاصی ندارد این پروژه را برای خودتان سخت نکنید در هر شرایطی از زمان خود استفاده کنید و به مطالعه بپردازید. ساعت‌های طولانی نشسته در مترو یا کمی قبل از خواب، می‌تواند شروع خوبی باشد.

اشتراک‌گذاری

یکی از راه‌های اشتیاق به مطالعه اشتراک‌گذاری آن مطلب است. یک گروه کتابخوانی تشکیل دهید یا عضو آن شوید فواید این کار این است که یک کتاب‌خوان حرفه‌ای می‌شوید شما زمانی که می‌خواهید مطلبی را برای دیگران به زبان ساده‌تری توضیح دهید در ابتدا باید درک عمیقی از آن داشته باشید. شاید هم با این تعریف کردن و توضیح دادن مطالبِ کتاب، دیگران هم به خواندنش ترغیب شدند.

مینیمالیست نباشید

در خواندن مطلب مینیمالیست نباشید. مینیمالیسم در معنای عام به کسی گفته می‌شود که علاقه به خواندن متن‌های کوتاه و به اصلاح توییتری دارد. فیس‌بوک و توییتر و اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی ما را عادت داد‌ه‌اند که متن‌های کوتاه بخوانیم. جملات کوتاه، ممکن است به‌صورت لحظه‌ای احساس خوب ایجاد کنند یا الهام‌بخش باشند، اما هرگز اثر یک متن طولانی را ندارند. دیدن یک فیلم خیلی راحت‌تر از آن است که آن اثر را مطالعه کنید ولی شما جادوی کلمات و لذت غرق شدن در صفحات کتاب را از دست می‌دهید.

کتاب دیجیتال بخوانید

برای زمان‌هایی که کتاب در دسترس ندارید و یا جز آن دسته از افرادی هستید که حمل‌ونقل کتاب برای شما دشوار است از کتاب دیجیتال استفاده کنید ولی خود را به آن عادت ندهید.

کتاب دیجیتال لذت لمس کردن برگه‌های کاغذ، خط کشیدن زیر نوشته‌ها، دیدن نشانه میانه کتاب که مشخص می‌کند بخشی از کتاب‌خوانده شده، باز شدن شیرازه کتاب و جدا شدن برگه‌های آن (ناشی از بارها مرور یک کتاب) را ندارد. همان احساسی که ما را به خواندن کتاب‌های بیشتر ترغیب می‌کند اما بازهم مطالعه آن نیز بهتر از فراموشی آن است؛ و در آخر سعی کنید، مفاهیمی را که فراگرفته‌اید، در زندگی خودتان هم بکار بگیرید. تا می‌توانید به مفاهیم فکر کنید و دنبال مصادیق آن در زندگی‌تان باشید. بعدازاینکه فهمیدیم چه کتاب‌هایی بخوانیم و چگونه کتاب‌خوان شویم، باید برویم و به آموخته‌هایمان عمل کنیم.

7 روش برای هیجان‌انگیز شدن مطالعه

خواندن فواید بسیار زیادی دارد، مانند گسترش دایره لغات یا یادگیری چیزهای جدید! برای کسانی که می‌خواهند به یک خواننده مشتاق تبدیل شوند، در زیر 7 مرحله و نکته وجود دارد که می‌تواند در یافتن کتاب‌های جدید و هیجان‌انگیز کمک کند تا شما را به یک خواننده مشتاق تبدیل کند.

1. با موضوعات یا ژانرهایی که دوست دارید شروع کنید.

اگر به خواندن آن اهمیت نمی‌دهید، از خواندن در مورد آن لذت نخواهید برد. چرا وقت خود را تلف می‌کنید؟ اینجا مدرسه نیست هیچ آزمایشی وجود ندارد هیچ لیست رسمی برای مطالعه وجود ندارد.

آیا همه دوستان شما جین آستین را دوست دارند؟ این بدان معنا نیست که شما باید او را دوست داشته باشید. شاید همه دوستان شما به خون آشام های درخشان، یا جادوگران جوان، یا قهرمانانی با تیراندازی با کمان علاقه داشته باشند، اما از خود بپرسید این ژانرها برای شما جذاب است؟ با آنچه برای شما جذاب است شروع کنید. دوست دارید درباره چه موضوعی حرف بزنید؟ دوست دارید در مورد چه چیزی یاد بگیرید؟ دوست دارید چه کاری انجام دهید؟ از صحبت کردن با چه نوع افرادی لذت می‌برید؟ از چه موضوعاتی خسته نمی‌شوید؟ تعدادی از آن‌ها را یادداشت کنید و سپس به جستجوی کتاب بروید.

2. کتاب‌هایی را که دوست دارید شکار کنید.

زمانی که شروع به خواندن کردم، در دهه 1980، اینترنت آن‌قدر زیاد نبود. ما یک‌چیز کوچک به نام فهرست کارت در کتابخانه محلی داشتیم. اما شما خیلی خوش‌شانس هستید. شما برای جستجوی سریع کتاب خود می‌توانید از رده‌بندی دیویی کتاب‌ها استفاده کنید. همچنین از برخی از وب‌سایت‌های بزرگ در دسترس خود مانند سایت ایده بوک استفاده کنید تا کتابی را پیدا کنید که دوستش داشته باشید.

3. از فهرست‌های کتاب برای مطالعه استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از فهرست‌های کتاب موجود استفاده کنید. من در حال حاضر در حال خواندن لیست 100 کتاب برتر علمی تخیلی و فانتزی با تعدادی از دوستان هستم. در مجله الکترونیکی ایده بوک، بخش «ترین ها» به این فهرست‌ها پرداخته است. با مراجعه به این بخش به فهرست‌ کتاب های برتر، جدیدتر، ارزشمندتر، قدیمی‌تر و … دسترسی می‌یابید.

4. مطالعه کتاب «چگونه کتاب بخوانیم».

یک کتاب کلاسیک در مورد خواندن وجود دارد، با عنوان «چگونه کتاب بخوانیم»، که توسط مورتیمر جی. آدلر برجسته نوشته‌شده است. در آن، آقای آدلر در مورد چگونگی نزدیک شدن به کتابی که می‌خواهید شروع به خواندن کنید، توصیه می‌کند:

«اول، شما نمی‌دانید که آیا می‌خواهید کتاب را بخوانید یا خیر. شما نمی‌دانید که آیا ارزش خواندن تحلیلی را دارد یا خیر. اما شما مشکوک هستید که دارد، یا حداقل حاوی اطلاعات و بینش‌هایی است که اگر بتوانید آن‌ها را کشف کنید، برای شما ارزشمند خواهد بود. ثانیاً، اجازه دهید فرض کنیم – و اغلب اوقات این‌طور است – که شما فقط زمان محدودی دارید که در آن همه این‌ها را پیدا کنید. در این مورد، کاری که باید انجام دهید این است که کتاب را مرور کنید، یا همان‌طور که برخی ترجیح می‌دهند بگویند، آن را از قبل بخوانید.

اسکیمینگ یا پیش خواندن اولین سطح فرعی خواندن بازرسی است. هدف اصلی شما این است که کشف کنید آیا کتاب به مطالعه دقیق‌تری نیاز دارد یا خیر. ثانیاً، مرور می‌تواند چیزهای زیادی درباره کتاب به شما بگوید، حتی اگر تصمیم بگیرید که آن را با دقت بیشتری بخوانید.»

چیزی که خوب است این است که شما نحوه سرسری خواندن را یاد گرفته‌اید. این کاری است که در تمام طول روز در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌هایی مانند ایده بوک انجام می‌دهید. از این مهارت در هر کتابی که می‌گیرید استفاده کنید. مقدمه را بخوانید؛ عناوین پاراگراف را مطالعه کنید. ورق بزنید و یک یا دو خط را اینجا و آنجا بخوانید. پشت جلد را بخوانید. سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

به نظر جالب میاد؟ آیا می‌خواهید بیشتر بدانید؟ سپس شروع به خواندن کنید. اما اگر جالب به نظر نرسد چه؟ آن را بگذارید و کتاب دیگری پیدا کنید. کتاب‌های زیادی وجود دارد.

5. از قانون 50 صفحه استفاده کنید.

وقتی کتابی را آن‌قدر مرور کردم که بدانم می‌خواهم آن را بخوانم، این قانون کوچک را به کار می‌برم. این یک قانون شخصی است که من ایجاد کردم زیرا متوجه شدم گاهی اوقات یک کتاب عالی به نظر می‌رسد اما واقعاً هیچ کاری برای من انجام نمی‌دهد. اما در مورد ترک کتاب احساس عجیبی خواهم داشت. انگار کتاب اهمیت می‌دهد. همچنین دریافته‌ام که گاهی اوقات کتابی که شروع آن کمی دشوار است، می‌تواند شگفت‌انگیز باشد اگر فقط به آن پایبند باشم. از این رو، قانون 50 صفحه را اجرا کردم.

مطالعه 50 صفحه معمولاً به‌اندازه کافی خوب است تا بدانیم آیا این کتاب ارزشش را دارد یا نه. اگر در 50 صفحه آن‌قدر به آن علاقه دارید که حتی متوجه نمی‌شوید صفحه پنجاهم را پشت سر گذاشته‌اید، خوب، عالی است! به خواندن ادامه دهید. اما اگر می‌خواهید علاقه‌مند بمانید، یا با واژگان همگام شوید، یا با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنید، یا داستان را درک کنید، یا به اطلاعات اهمیت می‌دهید، 50 صفحه کامل به آن بدهید. اگر هنوز وقتی صفحه 50 را ورق می‌زنید اهمیتی نمی‌دهید، یک موردِ قانونی از «مناسب نیست» دارید و می‌توانید کتاب را به شخص دیگری هدیه دهید.

6. یادداشت‌برداری را شروع کنید.

این نباید یک نوت بوک واقعی باشد. این می‌تواند یک صفحه Pinterest، یک یادداشت در فیس‌بوک، یک لیست در تلفن شما، یک پوشه از عکس‌ها، حساب GoodReads شما و غیره باشد. یا می‌تواند یک دفترچه یادداشت واقعی باشد.

دو لیست وجود دارد که توصیه می‌کنم هر قالبی که استفاده می‌کنید در «نوت بوک» خود نگهداری کنید. اولی لیستی از کتاب‌هایی است که خوانده‌اید. یک تصویر را روی تابلوی خود سنجاق کنید، عنوان را در یادداشت یا فهرست خود یادداشت کنید، یا از جلد عکس بگیرید، یا آن را در دفترچه یادداشت خود بنویسید. به آن امتیاز بدهید، و اگر دوست داشتید، چند کلمه در مورد آن بگویید: آنچه دوست داشتید یا دوست نداشتید، هر چیزی که برجسته بود، نقل‌قول یا شخصیت، هر چه باشد.

دوم لیستی از کتاب‌هایی است که می‌خواهید بخوانید. هرچه بیشتر بخوانید، نویسندگان، ژانرها و سریال‌های جدیدی را که می‌خواهید در آن‌ها جستجو کنید، بیشتر می‌بینید. این‌ها را در جایی دنبال کنید، زیرا فراموش کردن آن بسیار آسان است. بااین‌حال، اگر فهرستی در دسترس دارید، همیشه می‌توانید زمانی که در کتابفروشی هستید، از کتابخانه عبور می‌کنید یا آماده دانلود کتاب الکترونیکی دیگری هستید، به آن مراجعه کنید.

7. زمانی را برای مطالعه اختصاص دهید.

برای خواندن به زمان زیادی نیاز ندارید. شما فقط باید شروع به استفاده از آن زمان‌های میانی و مرده کنید. واقعاً چند بار در روز باید فیس‌بوک را چک کنید؟ یه کار بهتر انجام بده کتابت را بخوان.

نکته کلیدی این است که همیشه خوانده شود. آن را در کیف خود بیندازید و دفعه بعد که در قطار، اتوبوس، ساعات انتظار در دفتر، ساعات انتظار در رستوران، یا در حال لذت بردن از آفتاب هستید، کتاب خود را بیرون بیاورید. شب را با کتاب به یک خواب آرام بخش تبدیل کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که نور آبی صفحه نمایش کامپیوتر و تلویزیون در واقع می‌تواند خواب شما را مختل کند. می‌دانید چه چیزی خواب شما را مختل نمی‌کند؟ یک کتاب. مگر اینکه آن‌قدر علاقه‌مند شوید که نتوانید آن را زمین بگذارید و در ساعت 4 صبح بیدار باشید زیرا فقط یک‌فصل دیگر. بله، ممکن است این اتفاق بیفتد. قهوه خوردنمون هم به خاطر همینه که بیدار بمونیم و کتاب رو تا آخر بخونیم.

شما درباره چگونه کتابخوان شویم چه نظر و پیشنهادی دارید؟ بسیار خوشحال خواهیم شد نظرات شما را بدانیم.

4.7/5 - (4 امتیاز)
گرد آورنده
ایده بوک

۲ دیدگاه

  1. سلام
    کتاب مسلما مظلومترین کالا در کشور ایران است.
    امیدورام با تلاش دوستانی چون شما شاهد ارتقا جایگاه کتاب و کتابخوانی در کشور عزیزمان باشیم.

    1. کتاب فقط توی کشور ایران مظلوم واقع شده ؟؟
      آمار سرانه مطالعه رو ملاحظه بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا