بنر بالای صفحه
قوانین مغز
قوانین مغز قوانین مغز

کتاب قوانین مغز

معرفی کتاب قوانین مغز

(2)
کتاب قوانین مغز برای بقا و موفقیت در محیط خانه،کار و تحصیل، اثر جان مدینا ، با ترجمه زهره احمدی ، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این محصول در سال 1399 توسط انتشارات طرح نقد ، به چاپ رسیده است. این محصول در قطع و اندازه‌ی رقعی، در سایت ایده بوک قرار دارد. دانلود pdf و ارسال رایگان
ناموجود

این محصول ممکن است با عنوان یا انتشارات دیگری موجود باشد، مجموعه آنها را اینجا ببینید.

محصولات مرتبط

(2)
26%
فروش ویژه
(5)
26%
فروش ویژه
(5)
26%
فروش ویژه
(1)
26%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه
(5)
26%
فروش ویژه
(4)
26%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه
(2)
1%
(4)
29%
فروش ویژه

مشخصات محصول

نویسنده: جان مدینا ویرایش: -
مترجم: زهره احمدی تعداد صفحات: 256
انتشارات: طرح نقد وزن: 306
شابک: 9786009540891 تیراژ:
اندازه (قطع) : رقعی سال انتشار 1399

معرفی محصول

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

«قوانین مغز برای بقا و موفقیت در محیط خانه، کار و تحصیل» عنوان کتابی است از جان مدینا. بیشتر افراد از آنچه به‌واقع در مغز ما می‌گذرد اطلاعی ندارند. درحالی‌که عصب‌پژوهان جزئیاتی از مغز را آشکار ساخته‌اند که بی‌شک هر مدیر، پدر و مادر و معلمی باید از آن آگاهی داشته باشد. با آگاهی از این جزئیات می‌توان مغز و نیازهای مغز را شناسایی کرد تا بتوان بیشترین بهره را از آن به دست آورد.

به‌راستی آموزش در انسان چگونه انجام می‌پذیرد؟ خواب و همین‌طور فشارهای روانی چه تاثیری بر مغز ما می‌گذارند؟ چرا انجام چند فعالیت همزمان با هم برای آدمی تنها یک آرزوست؟ ... چرا مطالب آموخته‌شده را به‌راحتی از یاد می‌بریم؟ و به چه علت تکرار اطلاعات تازه درک‌شده از اهمیت بسیاری برخوردار است؟ آیا حقیقت دارد مردان و زنان مغزهایی متفاوت از یکدیگر دارند؟

جان مدینا، محقق و زیست‌شناس مولکولی و مدیر تحقیقات آموزش علمی در دانشگاه پاسیفیک سیاتل امریکا، حاصل سال‌ها تلاش خود در رابطه با اینکه شناخت و دانش ما از مغز تا چه حد می‌تواند بر شیوه‌ی تربیت ما بر کودکانمان، عملکرد کاری ما در محیط کار و بر نحوه‌ی یادگیری فرزندانمان در محیط آموزش و مدرسه تاثیرگذار باشد، با ما در میان می‌گذارد. نویسنده در هر فصل از این کتاب قانونی از مغز را ارائه می‌دهد که عصب‌پژوهان به‌خوبی بر آن واقف‌اند و سپس در همین رابطه پیشنهاداتی را برای عملی کردن آن در زندگی روزمره مطرح می‌سازد.

مغز به‌واقع پیچیده‌ترین سیستم انتقال اطلاعات روی زمین است، به‌خوبی قادر است به اشکال نوشتاری روی کاغذ، که خط نامیده می‌شود، معنا بدهد. برای نیل به چنین معجزه‌ای، مغز تکانه‌های الکتریکی را به صدها مایل سیم‌های حاوی سلول‌های مغزی می‌فرستد. سلول‌هایی چنان کوچک که می‌توان هزاران واحد از آن‌ها را درون نقطه‌ی آخر این جمله گنجاند. تمامی این انتقال پیام در زمانی کمتر از یک چشم بر هم زدن اتفاق می‌افتد.

مدینا می‌گوید: هدف من این است که با معرفی اصولی دوازده‌گانه، چگونگی کارکرد مغز را به شما توضیح دهم. این اصول را قوانین مغز نام نهاده‌ام. ابتدا هر قانون را از دیدگاه علمی توصیف کرده،‌ سپس پیشنهاداتی برای بررسی بیشتر بر عملکرد آن قانون در زندگی روزمره، به‌خصوص در محیط کار و تحصیل ارائه می‌دهم.

گوشه ای از کتاب

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

گوشه ای از کتاب

حافظه نیز مانند بتون، شدیداً محتاج زمان است تا بتواند در شکل ثابت خود مستقر شود و هنگامی‌که سخت درگیر تثبیت شدن می‌باشد به طرزی دیوانه‌کننده مورد تغییر و بازسازی قرار می‌گیرد. این مسئله از اینجا ریشه می‌گیرد که اطلاعات جدیداً رمزگردانی‌شده، می‌توانند از نو شکل گرفته و حافظه‌های موجود قبلی را کمرنگ سازند. چنین تداخل‌هایی به خصوص در مواقعی صدق می‌‌کند که یادگیری با اجزایی غیر منقطع و پی در پی (مشابه آنچه در کلاس‌های درس و جلسات مدیریتی دیده می‌شود) همراه شود، احتمال گیجی و سردرگمی دانشجو زمانی بیشتر می‌شود که مطالب چون موج‌هایی بی‌امان ... و بدون تکرار به ذهن او سرازیر می‌شوند؛ گویی قالب‌هایی چوبی هستند که باید با موادی پر شوند.

اما خبر خوبی برایتان دارم. اگر اطلاعات در چرخه‌های تکرار هدفمند در دوره‌های زمانی مشخص انتقال یابند، چنین تداخل‌هایی صورت می‌پذیرد. در حقیقت برخورد مکرر با اطلاعات به‌واسطه‌ی تکرار در فواصل زمانی خاص، شیوه‌ای بس قدرتمند را برای تثبیت حافظه در مغز ایجاد می‌کند. چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ زمانی که نمودهای الکتریکی اطلاعات مورد یادگیری، در مغز به‌آرامی و با تکرار فراوان ایجاد می‌گردد، شبکه‌های عصبی اختصاص یافته برای ذخیره‌ی آن‌ها به تدریج نمود کلی را دوباره‌سازی می‌نماید و با شبکه‌های از پیش تخصیص یافته برای ذخیره‌ی اطلاعات یاد گرفته‌شده‌ی مشابه مداخله نمی‌نماید. بر اساس این نظریه، چرخه‌های مداوم تکرار، به ایجاد تجربیاتی می‌انجامد که به جای اختلال، قابلیت اضافه شدن به اطلاعات اصلی اولیه را دارا خواهند بود.

منطقه‌ای در مغز وجود دارد که همواره با یادآوری کمی از خاطرات عینی فعال می‌گردد. این منطقه در سمت چپ و پایین کورتکس پیش‌پیشانی قرار گرفته است. با ثبت فعالیت این بخش از مغز در هنگام یادگیری با دستگاه تصویربرداری (FMRI) می‌توان پیش‌بینی نمود که آیا اطلاعات ذخیرهشده با جزییاتی روشن و شفاف به یاد آورده می‌شود؟ این فعالیت از چنان اعتبار بالایی برخوردار است که دانشمندان از شما در رابطه با اینکه آیا خاطره را به‌وضوح به یاد می‌آورید یا نه، سؤالی نمی‌کنند. آن‌ها به‌راحتی به دستگاه نگاه کرده و با ملاحظه‌ی فعالیت کورتکس پیش‌پیشانی جواب سؤال خود را می‌گیرند.

با توجه به این واقعیت، دانشمندی به نام روبرت واگنر، آزمایشی را با دو گروه دانشجو طراحی نمود و از آن‌ها خواست فهرستی از واژه‌ها را حفظ نمایند. به گروه اول فهرستی از کلمات را نشان داد تا با یک‌بار حفظ کردن، آن‌ها را به خاطر بسپارند؛ مثل زمانی که یک شبه برای امتحان آماده می‌شوید. به گروه دوم کلمات را با فواصل زمانی و در مدت زمانی طولانی‌تر نشان داد و به آن‌ها اجازه نداد کلمات را یک‌باره حفظ کنند. در ارتباط با بازیابی دقیق، گروه اول بسیار ضعیف‌تر از گروه مقابل عمل نمود: فعالیت قسمت چپ کورتکس پیش‌پیشانی در آن‌ها به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت. این نتایج استاد دانشگاه هاروارد، دان شاکتر، را بر آن داشت تا اعلام دارد: چنانچه یک هفته و در این هفته تنها ده جلسه فرصت دارید تا برای امتحانی نهایی آماده شوید، بهتر است به جای یک جلسه‌ی طولانی و فشرده، ده جلسه‌ی کوتاه مدت‌تر داشته باشید.

ارتباط توأم میان تکرار و حافظه کاملاً روشن است. اگر می‌خواهید اطلاعات را به یاد آورید، آگاهانه خود را در مواجهه‌ی با آن قرار دهید و اگر تمایل دارید آن اطلاعات را با کیفیت بالاتری به خاطر آورید، خود را در مواجهه‌ی اطلاعات با جزئیات و تفصیل بیشتر قرار دهید.

نویسنده

مختصری درباره نویسنده

جان مدینا

جان مدینا

در حال حاضر مطلبی درباره جان مدینا نویسنده قوانین مغز در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، نویسندگان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد نویسندگان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از نویسنده، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن نویسنده در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این نویسنده را می شناسید یا حتی اگر خود، نویسنده هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.


مترجم

مختصری درباره مترجم

زهره احمدی

در حال حاضر مطلبی درباره زهره احمدی مترجم کتاب قوانین مغز در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، مترجمان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد مترجمان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از مترجم، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن مترجم در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این مترجم را می شناسید یا حتی اگر خود، مترجم هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.

زهره احمدی

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

کد امنیتی ثبت نظر

با ثبت دیدگاه، موافقت خود را با قوانین انتشار دیدگاه در ایده بوک اعلام می‌کنم.

پرسش خود را درباره این محصول ثبت کنید