بنر بالای صفحه
حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی
حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی

قیمت قبل

کتاب حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی

معرفی کتاب حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی

(2)
کتاب حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی، اثر کمال الدین طباطبایی ، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این محصول توسط انتشارات نگاه ، به چاپ رسیده است. این محصول در قطع و اندازه‌ی رقعی، در سایت ایده بوک قرار دارد. دانلود pdf و ارسال رایگان
موجود
قیمتِ جدید در بازار: 95,000

60,000

  60,000

محصولات مرتبط

(2)
25%
فروش ویژه
(4)
قیمت قبل
(1)
26%
فروش ویژه
(6)
25%
فروش ویژه
(2)
25%
فروش ویژه
(5)
29%
فروش ویژه

مشخصات محصول

نویسنده: کمال الدین طباطبایی ویرایش: -
مترجم: - تعداد صفحات: 264
انتشارات: نگاه وزن: 260
شابک: 9786222671068 تیراژ:
اندازه (قطع) : رقعی سال انتشار -
نوع جلد : شمیز

معرفی محصول

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

یکی از جریانات مهم که در ایجاد نظام مشروطه شرکت داشت، جریان سوسیال دموکراسی بود. این جریان که ملهم از تحولات اروپا به‏ خصوص روسیه بود، خواستار اصلاح کلیۀ ارکان جامعه مطابق الگوی سوسیالیستی گردید. این جریان، مدتی پیش از پیروزی انقلاب مشروطه، بیشتر از طریق روشنفکران ایرانی حاضر در باکو، در میان اصلاح‏گران و انقلابیان ایرانی رسوخ یافت و اهداف و خواسته‏ های آن پس از سرنگونی استبداد صغیر، عمدتاً به ‏وسیلۀ کسانی که حزب دموکرات را تشکیل دادند، پیگیری شد.


منبع: ناشر کتاب

مقدمه

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

مقدمه

در دورۀ قاجاریه، پیش از پدید آمدن نظام مشروطه، مقدّرات سیاسی ایران توسط دو حوزه و کانون داخلی و خارجی رقم زده می‏شد؛ دستگاه سلطنت مطلقۀ قاجاریه و دولت‏ های استعماری روسیه و انگلیس. پیروزی انقلاب مشروطه موجب شد نیروی سومی در تصمیم‏ گیری‏ های سیاسی کشور ظاهر شود و آن مجلس شورای ملی بود. تشکیل مجلس شورای ملی را از دو زاویه می‏توان نگریست: نیروها و جریاناتی که این نظام نوین را شکل دادند؛ و میزان نقش و تأثیری که این نظام جدید می‏توانست ایفا کند.


در توضیح مقولۀ نخست باید گفت یکی از جریانات مهم که در ایجاد نظام مشروطه شرکت داشت، جریان سوسیال دموکراسی ... بود. این جریان که ملهم از تحولات اروپا به‏ خصوص روسیه بود، خواستار اصلاح کلیۀ ارکان جامعه مطابق الگوی سوسیالیستی گردید. این جریان، مدتی پیش از پیروزی انقلاب مشروطه، بیشتر از طریق روشنفکران ایرانی حاضر در باکو، در میان اصلاح‏ گران و انقلابیان ایرانی رسوخ یافت و اهداف و خواسته های آن پس از سرنگونی استبداد صغیر، عمدتاً به‏ وسیلۀ کسانی که حزب دموکرات را تشکیل دادند، پیگیری شد.


این نظام جدید حزبی، به جهت آنکه در تصمیم ‏گیری‏ های کلان کشور صاحب اختیار باشد، موانع مهمی را پیشِ روی داشت؛ چراکه دو حوزۀ پیشین قدرت به‏ سادگی اجازه نمی‏دادند این نیروی سوم جدید، منافع آنان را برهم زند. بنابراین از همان ابتدای مشروطه، جنگ و ستیز میان دو کانون پیشین با مجلس شورای ملی آغاز شد که تبلور این رویارویی در تعطیلی مجالس دوم و سوم مشروطه مشاهده گردید. با این‏ حال مجلس شورای ملی، در قالب دو حزب دموکرات و اعتدالیون، موفق شد کارهای مهمی را صورت دهد و این امر بدان مفهوم بود که هرچند این مجلس دوران نوزایی خویش را طی می‏کند، اما دیگر نمی‏ توان در مسائل مهم کشور از آن چشم پوشید.


انقلاب 1917 میلادی روسیه سبب شد یکی از قدرت‏ های خارجی از صحنۀ تصمیم ‏گیری ‏های سیاسی ایران خارج شود. از دیگر سو انقلاب روسیه با ایدئولوژی سوسیالیستی­­- کمونیستی خود افراد و گروه‏هایی را در ایران مجذوب خویش ساخت که از جملۀ آنها به برخی از سوسیال دموکرات‏ها‏، به‏ خصوص اعضای حزب دموکرات، می‏توان اشاره کرد که تحت تأثیر شوروی، دست به تشکیل احزابی با نام کمونیست و سوسیالیست زدند. بنابراین در آستانۀ تشکیل مجلس چهارم، حزب سوسیالیست، با دارا بودن گرایش و تمایل نسبت به شوروی و ایدئولوژی حاکم بر آن پا گرفت و اعضای آن را غالباً عناصر حزب دموکرات _که اینک منحل شده بود _ تشکیل دادند.


آنچه باید بدان توجه داشت، شرایط سیاسی حاکم بر کشور در هنگام افتتاح مجلس چهارم بود. از یک طرف سلطنت قاجاریه در نهایت ضعف خویش به‏سر می‏برد و از طرف دیگر، انگلیس به‏ واسطۀ اعمالی که در هنگام جنگ جهانی اول در ایران انجام داد و نیز به ‏خاطر عقد قرارداد 1919 در نزد عموم ایرانیان مورد تنفر بود. به‏ علاوه انقلابیان شوروی، با اینکه داعیۀ صدور انقلاب خویش را داشتند، به‏ خاطر وجود مشکلات داخلی، فاقد توان لازم جهت تحقق این امر بودند و نمی‏توانستند نقش چندان مهمی را در مسائل ایران ایفا نمایند. در نتیجه، اصلاح ‏طلبان داخلی _ عمدتاً افراد متمایل به جریان سوسیال دموکراسی _ از ضعف دو کانون پیشین قدرت استفاده کرده، تا حد زیادی اختیار امور کشور را به دست گرفتند و در طول مجالس چهارم و پنجم مشروطه، در قالب احزاب سیاسی و فراکسیون ‏های پارلمانی تصمیم‏های سیاسی مهمی را اتخاذ نموده، به انجام رساندند و بر توانایی احزاب سیاسی صحّه نهادند.


مسئله ‏ای که این پژوهش در پی روشن نمودن آن است، نشان دادن نقش مهم و تأثیرگذار حزب سوسیالیست __ به‏ عنوان یکی از احزابی که در طول مجالس چهارم و پنجم فعالیت داشت __ بر حوادث و جریانات سیاسی کشور است. اینکه این حزب در مسائل مهمی همچون برپایی یا سقوط کابینه ‏ها، قضیۀ جمهوری، تحقق آمال و اهداف مشروطه ‏خواهان __ به‏ خصوص طیف سوسیال دموکرات __ و تغییر سلطنت قاجاریه چه تأثیری داشت و چگونه عمل نمود.

نویسنده

مختصری درباره نویسنده

کمال الدین طباطبایی

کمال الدین طباطبایی

در حال حاضر مطلبی درباره کمال الدین طباطبایی نویسنده حزب سوسیالیست و انتقال حکومت از قاجار به پهلوی در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، نویسندگان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد نویسندگان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از نویسنده، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن نویسنده در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این نویسنده را می شناسید یا حتی اگر خود، نویسنده هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.


دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

کد امنیتی ثبت نظر

با ثبت دیدگاه، موافقت خود را با قوانین انتشار دیدگاه در ایده بوک اعلام می‌کنم.

پرسش خود را درباره این محصول ثبت کنید