بنر بالای صفحه
زندگی روزمره تهی دستان شهری
زندگی روزمره تهی دستان شهری

کتاب زندگی روزمره تهی دستان شهری

معرفی کتاب زندگی روزمره تهی دستان شهری

(4)
کتاب زندگی روزمره ی تهی دستان شهری، اثر علیرضا صادقی ، با ترجمه مترجم سعید رضایی - سونا درخشان ، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این محصول در سال 1401 توسط انتشارات آگاه ، به چاپ رسیده است. این محصول در قطع و اندازه‌ی رقعی، در سایت ایده بوک قرار دارد. دانلود pdf و ارسال رایگان
ناموجود

این محصول ممکن است با عنوان یا انتشارات دیگری موجود باشد، مجموعه آنها را اینجا ببینید.

محصولات مرتبط

(2)
29%
فروش ویژه
(5)
26%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه
(4)
26%
فروش ویژه
(2)
29%
فروش ویژه
(2)
25%
فروش ویژه
(5)
26%
فروش ویژه
(4)
26%
فروش ویژه
(4)
29%
فروش ویژه
(5)
26%
فروش ویژه

فهرست

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

  • کتاب زندگی روزمره تهی دستان شهری اثر علیرضا صادقی نشر آگاه منتشر شده است

مشخصات محصول

نویسنده: علیرضا صادقی ویرایش: -
مترجم: مترجم سعید رضایی - سونا درخشان تعداد صفحات: 286
انتشارات: آگاه وزن: 279
شابک: 9789644164033 تیراژ:
اندازه (قطع) : رقعی سال انتشار 1401

معرفی محصول

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

کتابی در حیطۀ جامعه‌شناسی که در حقیقت رسالۀ دکترای علیرضا صادقی در دانشگاه تهران است، پس از بازنگری دوباره و انجام برخی اصلاحات و افزودن مطالب جدید منتشر شده است.

آصف بیات، استاد جامعه‌شناسی و مطالعات خاورمیانۀ دانشگاه ایلینوی، در توصیف این کتاب می‌نویسد: «مطالعات پراکنده دربارۀ جنبه‌های مختلف زندگی فرودستان شهری در ایران کم نیست، ولی کاری جدی، منسجم و به‌روز که روشنگر ابعاد جامعه‌شناختی، سیاسی و فرهنگی این گروه باشد، به‌ندرت یافت می‌شود.

کتابِ علیرضا صادقی یکی از بهترین کارهای تحقیقی است که باجدیت، زندگی روزمرۀ فرودستان، مقاومت و چالش‌های ... آنان را در سال‌های اخیر در معرض دید ما قرار می‌دهد.»

کتاب حاضر کندوکاوی است دربارۀ زندگی روزمرۀ تهی‌دستان شهری در سال‌های پس از انقلاب اقتصادی در ایران -عمدتاً سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲- دورانی که زیست اجتماعی و معیشتی گروه‌های فرودست جامعه باشدت و حدت در معرض تهاجم بازار قرار گرفت.
در اواخر دهۀ هشتاد خورشیدی بود که موج جدیدی از پوپولیسم، جامعه را برای یک دگرگونی سریع و ضربتی بسیج کرد. لفظ انقلاب را مردم‌گرایان نولیبرال به کار گرفتند تا در سطح ملی شوک‌درمانی را به مثابه رخدادی ناگزیر و زیر و روکننده به نفع توده‌ها هژمونیک کنند.

آنچه در این کتاب به آن پرداخته شده، شرح و بسط این مطلب است که زندگی تهی‌دستان شهری پویاتر و پیچیده‌تر از آن است که بتوان با تحلیل‌های ساده، واقعیت آن را بیان کرد.

گروه‌های فاقد امتیاز اگرچه از حق چانه‌زنی سازمان‌یافته و نمایندگی سیاسی راستین برای دفاع از منافعشان محروم شده‌اند، پذیرندگان سربه‌راه و منفعل فرامین فرادستان هم نیستند، بلکه به‌نحوی منعطف و متناسب با شرایط، در برابر وضعیت‌ انضمامی مقاومت می‌کنند.

گوشه ای از کتاب

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

گوشه ای از کتاب

تعاونی‌های مصرف محلی و نظام سهمیه‌بندی و کوپنی نقش مهمی در دسترسی تهی‌دستان به کالاهای مصرفی ارزان‌قیمت در دهۀ شصت داشت.
تا سال ۱۳۶۴ حدود ۶۰۰ هزار نفر از تهرانی‌ها در ۵۳۰ تعاونی مصرف محلی با هم همکاری می‌کردند. از دهۀ هفتاد، دولت‌ها با اجرای برنامۀ تعدیل ساختاری، تصمیم به محدود کردن کالاهای یارانه‌ای و خصوصی کردن نظام توزیع کالا گرفتند و نیازهای مصرفی تهی‌دستان را به هوی و هوس بازار سپردند.

بدین ترتیب، عرضۀ کالاهای کوپنی در حد وسیعی برچیده شد و تعاونی‌های مصرف (محلی، کارگری و کارمندی) عملاً از شکل و رونق افتاد.

براساس پژوهشی در سال ۱۳۹۰، ... از میان اعضای یک تعاونی مصرف کارمندی ۵۳٫۸% بر آن بودند که قیمت کالاهای موجود در تعاونی تفاوتی با قیمت‌های بازار آزاد ندارد و ۲۹٫۵% نیز معتقد بودند که کالاهای عرضه‌شده در تعاونی، حتی گران‌تر از فروشگاه‌های خصوصی است.

به گفتۀ رئیس هیئت مدیرۀ یک تعاونی کارگری قدیمی در منطقۀ صنعتی فتح تهران، عدم حمایت از تعاونی‌های کارگری و قیمت آزاد اجناس، باعث شد تعاونی‌ها دیگر رونق گذشته را نداشته باشند.

در سال ۱۳۸۹ در استان تهران، ۱۶ هزار و ۶۰۰ تعاونی و تعاونی مصرف (کارگری و کارمندی) با بیش از سه میلیون عضو وجود داشت، اما از اهداف اولیۀ تشکیل خود فاصله گرفته بودند و به جای تأمین نیاز اعضای خود به فروش آزاد می‌پرداختند.

چنانچه این استدلال بلوخ را بپذیریم که: «هر نظام اجتماعی نه فقط براساس ساختار درونی‌اش بلکه به واسطۀ واکنش‌هایی که تولید می‌کند نیز توصیف می‌شود.» طرح این سؤال به‌جا خواهد بود که در غیاب هرگونه کانال حمایتی کارآمد و فراگیر، تهی‌دستان در واکنش به پیشروی تصاحب‌گرایانۀ بازار، کدام استراتژی معیشتی را برای خرید کالاها و خدمات مورد نیازشان به کار گرفته‌اند؟

نویسنده

مختصری درباره نویسنده

علیرضا صادقی

علیرضا صادقی

در حال حاضر مطلبی درباره علیرضا صادقی نویسنده زندگی روزمره تهی دستان شهری در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، نویسندگان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد نویسندگان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از نویسنده، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن نویسنده در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این نویسنده را می شناسید یا حتی اگر خود، نویسنده هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.


مترجم

مختصری درباره مترجم

مترجم سعید رضایی

در حال حاضر مطلبی درباره مترجم سعید رضایی مترجم کتاب زندگی روزمره تهی دستان شهری در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، مترجمان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد مترجمان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از مترجم، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن مترجم در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این مترجم را می شناسید یا حتی اگر خود، مترجم هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.

مترجم سعید رضایی

سونا درخشان

در حال حاضر مطلبی درباره سونا درخشان مترجم کتاب زندگی روزمره تهی دستان شهری در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، مترجمان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد مترجمان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از مترجم، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن مترجم در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این مترجم را می شناسید یا حتی اگر خود، مترجم هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.

سونا درخشان

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

کد امنیتی ثبت نظر

با ثبت دیدگاه، موافقت خود را با قوانین انتشار دیدگاه در ایده بوک اعلام می‌کنم.

پرسش خود را درباره این محصول ثبت کنید