بنر بالای صفحه
آموزش عروض و قافیه از دریچه پرسش
آموزش عروض و قافیه از دریچه پرسش

کتاب آموزش عروض و قافیه از دریچه پرسش

معرفی کتاب آموزش عروض و قافیه از دریچه پرسش

(4)
کتاب آموزش عروض و قافیه از دریچه پرسش، اثر دکتر روح الله هادی ، با ترجمه مترجم حسن فروغی ، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این محصول توسط انتشارات سمت ، به چاپ رسیده است. این محصول در قطع و اندازه‌ی وزیری، در سایت ایده بوک قرار دارد. دانلود pdf و ارسال رایگان
موجود
قیمت ایده بوک: 175,000 13%

152,250

175,000 13% 152,250

محصولات مرتبط

(2)
26%
فروش ویژه
(1)
26%
فروش ویژه
(4)
6%
(2)
26%
فروش ویژه
(2)
29%
فروش ویژه

فهرست

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

  • پیشگفتار

  • درس اول: آشنایی با عروض
  • درس دوم: وزن و اجزاء پدیدآورنده آن
  • درس سوم: تقطیع هجایی، نخستین گام شناخت وزن
  • درس چهارم: تقطیع به ارکان عروضی
  • درس پنجم: اختیارات شاعری (زبانی و وزنی)
  • درس ششم: زحافات عروضی یا ارکان فرعی
  • درس هفتم: بحرهای عروضی
  • درس هشتم: اوزان بحرهای متحد ارکان (1)
  • درس نهم: اوزان بحرهای متحد ارکان (2)
  • درس دهم: اوزان بحرهای متناوب و مختلف ارکان
  • درس یازدهم: دانستنیهای دیگر درباره عروض
  • درس دوازدهم: آموزش وزن شعر از راه شنیدن
  • درس سیزدهم: قافیه، ردیف و حاجب
  • درس چهاردهم: حرکات و عیوب قافیه
  • درس پانزدهم: قافیه بدیعی،
...
  • هنری، قافیه در شعر نو
  • پیوستها
  • منابع

مشخصات محصول

نویسنده: دکتر روح الله هادی ویرایش: -
مترجم: مترجم حسن فروغی تعداد صفحات: 220
انتشارات: سمت وزن: 330
شابک: 9789645309327 تیراژ:
اندازه (قطع) : وزیری سال انتشار -

معرفی محصول

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «عروض و قافیه» به ارزش 2 واحد تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.

چکیده

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

چکیده

به بیان نگارنده، شعر همزاد آدمی و وزن همزاد شعر است. احساس، ادراک و دریافت وزن برای هر اهل زبان که گوشی شنوا داشته باشد، امری آسان و گاه مستلزم توجه و تعلیم است، اما تبیین این حس و درک و دریافت آن، مستلزم کوشش بیشتر و دانشی فزون‌تر است که آن را عروض می‌نامند. عروض در پی آن است که احساس آدمی را از وزن، در چهارچوب قواعد علمی بریزد تا نشان دهد که اساس پیدایی این حس از کجاست و چگونه کلمات ساختاردهنده مصرعها و بیتها به مدد واجها شعر را می‌آفرینند. بیست سال تجربه نویسنده در تدریس این درس در دانشگاه تهران، پشتوانه کتاب حاضر است. وی در کتاب خود به شیوه‌ای ... متفاوت عروض را آموزش می‌دهد و برای این آموزش سه مرحله ابتدایی (آشناسازی با مفهوم وزن)، میانی (دریافت وزن از طریق تقطیع هجایی و دریافت بحر با مراجعه به کتاب) و عالی (وزن و بحر با شنیدن شعر و از طریق گوش بازشناسانده می‌شود) را در نظر می‌گیرد تا آنچه در عروض یادگرفتنی است، در ذهن مخاطب شکل گیرد، نقش ببندد و پخته شود. کتاب در پانزده درس تنظیم شده و شامل چهار پیوست است که در آنها معانی اصطلاحات عروض و قافیه، نکاتی در باب بحرها، دوایر و زحافات عروضی، پاسخ تمرینهای کتاب و نمونه پرسشهای عروض و قافیه در آزمونهای سراسری کارشناسی ارشد، آورده شده است. شیوه تنظیم درسها در کتاب حاضر بر اساس روش پرسش و پاسخ است؛ نخست با طرح پرسش ذهن خواننده آماده می‌شود و سپس حدود موضوع مشخص می‌شود تا امکان یادآوری سریع برای مخاطب فراهم شود.

نویسنده

مختصری درباره نویسنده

دکتر روح الله هادی

دکتر روح الله هادی

در حال حاضر مطلبی درباره دکتر روح الله هادی نویسنده آموزش عروض و قافیه از دریچه پرسش در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، نویسندگان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد نویسندگان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از نویسنده، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن نویسنده در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این نویسنده را می شناسید یا حتی اگر خود، نویسنده هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.


مترجم

مختصری درباره مترجم

مترجم حسن فروغی

در حال حاضر مطلبی درباره مترجم حسن فروغی مترجم کتاب آموزش عروض و قافیه از دریچه پرسش در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، مترجمان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد مترجمان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از مترجم، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن مترجم در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این مترجم را می شناسید یا حتی اگر خود، مترجم هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.

مترجم حسن فروغی

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

کد امنیتی ثبت نظر

با ثبت دیدگاه، موافقت خود را با قوانین انتشار دیدگاه در ایده بوک اعلام می‌کنم.

پرسش خود را درباره این محصول ثبت کنید