دموکراتیک شدن فرهنگ
دموکراتیک شدن فرهنگ

کتاب دموکراتیک شدن فرهنگ

معرفی کتاب دموکراتیک شدن فرهنگ

(2)
کتاب دموکراتیک شدن فرهنگ، اثر کارل مانهایم ، با ترجمه پرویز اجلالی ، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این محصول در سال 1402 توسط انتشارات نشر نی ، به چاپ رسیده است. این محصول در قطع و اندازه‌ی رقعی، در سایت ایده بوک قرار دارد. دانلود pdf و ارسال رایگان
موجود
قیمت ایده بوک: 120,000 3%

116,400

120,000 3% 116,400

محصولات مرتبط

(2)
18%
قیمت قبل
(2)
فروش ویژه
(2)
25%
فروش ویژه
(2)
21%
(2)
26%
فروش ویژه
(4)
26%
فروش ویژه
(2)
29%
فروش ویژه
(2)
قیمت قبل

فهرست

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

  • هر چقدر علیه فرهنگ مدرن سخن بگوییم، یک حسن او فراموش نمی‌شود و آن صداقتش است. فرهنگ‌های دیگر شاید آرمان‌های والاتر، مدینه فاضله‌های جذاب‌تر، یا واقعیت‌های رنگارنگ‌تری مطرح کرده باشند، یا در ظرایف و لطایف فرهنگی غنای بیشتری از خود نشان دهند، اما عصر مدرن همه‌ی آنها را برای رسیدن به حقیقت بدون آرایش و عاری از کذب فدا کرده است و به همین دلیل است که همه‌ی فاصله‌گذاری‌ها را کنار می‌گذارد. فرد در این فرهنگ می‌خواهد خودش باشد، همان‌طور که واقعاً هست نه آ‌ن‌طور که پایگاه اجتماعی‌اش نشان می‌دهد، و این همان اوجی است که فرد مدرن ممکن است بدان دست یابد، نارضایتی از آن نوع رابطه با خویشتن که توسط جامعه تعیین شده است. البته رسیدن به این تعالی بی‌هزینه نیست. اول از همه احساس امنیت بر باد می‌رود، احساسی که فقط پایگاه اجتماعی دقیقاً تعریف‌شده به آدمی می‌دهد. در جامعه‌های سنتی منزلت‌مدار تصمیم‌گیری آسان است، هرکس می‌داند چه چیز را می‌تواند آرزو کند و چه چیز ممکن است به دست آورد. درست برعکس در زندگی مدرن هیچ پایگاه مطمئنی وجود ندارد، فقط مبارزه‌ی بی‌پایان وجود دارد و بس... پس اگر جامعه‌ی مدرن دیگر نمی‌تواند مثل گذشته بر اساس سلسله‌مراتب ثابت و تغییرناپذیر خود مبنایی برای ارزیابی ما از خویشتن خویش فراهم آورد،‌ می‌بایست تلاش کنیم و الگوهای جدیدی برای ارزیابی خود بر اساس حقایق اصیل‌تر و عمیق‌تر انسانی به‌وجود آوریم. این است وظیفه‌ی واقعی عصر مردم‌سالاری، وظیفه‌ای که هنوز به انجام نرسیده است.

مشخصات محصول

نویسنده: کارل مانهایم ویرایش: -
مترجم: پرویز اجلالی تعداد صفحات: 117
انتشارات: نشر نی وزن: 147
شابک: 9789643128418 تیراژ:
اندازه (قطع) : رقعی سال انتشار 1402

معرفی محصول

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

(فرهنگ دموکراسی)

چکیده

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

چکیده

معرفی مختصر کتاب کتاب حاضر، مقاله‌ی نسبتا مفصلی است از جامعه‌شناس برجسته‌ی آلمانی، "کارل مانهایم"، که در سال 1933 نوشته شده و بعدها به همت "ارنست مانهایم" و "پال کچ کمتی" به انگلیسی ترجمه شده و در سال 1956 در کتابی تحت عنوان "مقاله‌هایی در جامعه‌شناسی فرهنگ" در انگلستان منتشر شد. این مقاله یکی از نمونه‌های تحلیل جامعه‌شناختی است که عمدتا بر فرهنگ سیاسی متمرکز شده و نگارنده در آن اصول اساسی فرهنگ دموکراتیک و تفاوت میان نگرش اشرافی و دموکراتیک و حلقه‌ی واسط میان این دو یعنی نگرش اومانیستی (انسان‌گرایانه) به انسان، سیاست، و روابط انسانی را تحلیل می‌کند. مترجم در کتاب در باب سه ویژگی این مقاله تصریح می‌کند: "نویسنده در این مقاله میان دو توانایی که هر عالم اجتماعی می‌بایست برای تولید دانش اجتماعی به آن‌ها متکی باشد، یعنی قدرت تحلیل از یک سو و دقت نظر و باریک‌بینی در مشاهده از سوی دیگر، توازنی بسیار عالی ایجاد کرده است. استدلال‌های نظری او مبتنی بر مشاهدات دقیق و عمیق وی هستند ... دومین ویژگی برجسته‌ی این کتاب در همین است که با وجود تحلیل‌های جامعه‌شناسانه‌ی ظریف و زیبایی که از اندیشه‌ی مدرن و سنتی ارایه می‌کند، هرگز این تحلیل‌ها را پاسخ کافی برای تبیین این اندیشه‌ها نمی‌داند بلکه صراحتا اشاره می‌کند که: "جهت‌گیری جامعه‌شناختی که ما ترویج می‌کنیم، به هیچ عنوان به این معنا نیست که مقولات جامعه‌شناختی تنها مقولاتی هستند که تجربه‌ی بشری را می‌توان با آن‌ها بیان کرد، بلکه بر عکس، یکی از دلایل این که می‌خواهیم واقعیت انسانی را مورد تحلیل ریشه‌ای جامعه‌شناختی قرار دهیم، این است که می‌خواهیم تأثیرات عوامل اجتماعی ا بفهمیم، تا در صورتی که برای انسان، مضر تشخیص داده شدند، آثارشان را خنثی کنیم." ... ویژگی سوم مقاله، باور هشیارانه‌ای او به پیروزی گرایش دموکراتیک در فرهنگ بر سایر گرایش‌ها آن هم در دوره‌ای است که در آلمان، اسپانیا و ایتالیا نظام‌های فاشیستی رو به رشد و قدرت گرفتن بودند و کم‌تر کسی می‌توانست شکست این نظام‌ها را در آینده‌ی نزدیک در مخیله‌ی خود مجسم کند. استدلال جالبی که مانهایم در توجیه این باور خود مطرح می‌کند نیز یکی از شاه‌بیت‌های تحلیل او از فرهنگ سیاسی معاصر است و آن این که می‌گوید دیکتاتوری یکی از راه‌هایی است که جامعه‌ی دموکراتیک در شرایط بن‌بست برای برون رفت از مشکل انتخاب می‌کند و در جامعه‌ی سنتی امکان ظهور دیکتاتوری وجود ندارد. در واقع مانهایم بر تفاوت میان دسپوتیسم و استبداد سنتی و دیکتاتوری‌های جدید تأکید می‌کند و به این ترتیب جهت اصلی پویه‌ی تاریخ معاصر را گم نمی‌کند."

نویسنده

مختصری درباره نویسنده

کارل مانهایم

کارل مانهایم

در حال حاضر مطلبی درباره کارل مانهایم نویسنده دموکراتیک شدن فرهنگ در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، نویسندگان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد نویسندگان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از نویسنده، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن نویسنده در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این نویسنده را می شناسید یا حتی اگر خود، نویسنده هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.


مترجم

مختصری درباره مترجم

پرویز اجلالی

در حال حاضر مطلبی درباره پرویز اجلالی مترجم کتاب دموکراتیک شدن فرهنگ در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، مترجمان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد مترجمان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از مترجم، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن مترجم در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این مترجم را می شناسید یا حتی اگر خود، مترجم هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.

پرویز اجلالی

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

کد امنیتی ثبت نظر

با ثبت دیدگاه، موافقت خود را با قوانین انتشار دیدگاه در ایده بوک اعلام می‌کنم.

پرسش خود را درباره این محصول ثبت کنید