بی پروایی در قلمرو فیزیک و فلسفه
بی پروایی در قلمرو فیزیک و فلسفه بی پروایی در قلمرو فیزیک و فلسفه

فروش ویژه

کتاب بی پروایی در قلمرو فیزیک و فلسفه

معرفی کتاب بی پروایی در قلمرو فیزیک و فلسفه

(2)
کتاب بی پروایی در قلمرو فیزیک و فلسفه (نگاهی به «طرح بزرگ» اثر استیون هاوکینگ)، اثر مهدی چهل تنی ، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این محصول توسط انتشارات رامند ، به چاپ رسیده است. این محصول در قطع و اندازه‌ی رقعی، در سایت ایده بوک قرار دارد. دانلود pdf و ارسال رایگان
موجود
قیمت ایده بوک: 220,000 26%

162,800

220,000 26% 162,800

محصولات مرتبط

(2)
25%
فروش ویژه
(2)
25%
فروش ویژه
(5)
25%
فروش ویژه
(2)
25%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه
(2)
29%
فروش ویژه
(2)
25%
فروش ویژه
(4)
25%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه

مشخصات محصول

نویسنده: مهدی چهل تنی ویرایش: -
مترجم: - تعداد صفحات: 303
انتشارات: رامند وزن: 343
شابک: 9789645857750 تیراژ:
اندازه (قطع) : رقعی سال انتشار -
نوع جلد : شمیز

معرفی محصول

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

کتابی است به قلم مهدی چهل تنی از انتشارات رامند و با زیر عنوان “آیا جهان به خدا نیاز دارد؟” محوریت این کتاب نگاهی است به طرح بزرگ اثر استیون هاوکینگ.

این جهان چگونه باید باشد تا شما خدا را باور کنید؟ تاکنون هیچ ملحدی پاسخ درست و روشنی به این پرسش جدی نداده است! به فرض وجود خدا، جهانِ خدا ساخته، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا خدا را باور کنید؟ این جهان چگونه باید تدبیر می‌شد که ملحدان، تدبیرهای به کار رفته در آن را بارور کنند؟ با این فرض، هر کسی برای اداره‌ی جهان باید ساز و کاری پیشنهاد می‌کرد و طرحی می‌ریخت. یکی جهانی می‌خواست مطابق با خواسته‌های خود و یکی دیگر، جهانی می‌خواست دمساز با مزاج خود و دیگری.

از شگفتی‌های کتاب هاوکینگ این است که ادعا می‌کند: فلسفه مرده است! اما بیش از نود درصد مباحث و نتیجه‌گیری‌های او کاملا فلسفی است و ربطی به تجربیات و علم فیزیک ندارد.
هاوکینگ زندگی انسان‌ها را تا حد یک ماشین زیستی و بازی‌های کامپیوتری تنزل می‌دهد. این نظریه‌ها، عقلانیت را نیز ویران می‌کند و آن را به سطح تبادلات فیزیکی و شیمیایی تقلیل می‌دهد. کسانی که عجولانه جهان را به تصادف موکول می‌کنند، در واقع معنای جست‌وجوی علمی را ویران کرده‌اند.

این کتاب، تنها پاسخ به نظریه‌های هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ نیست. اما در آن کتاب مسائل سرنوشت‌سازی هست که پیش و پس از کتاب هاوکینگ در مقاله‌ها و کتاب‌های علمی دیگری از نویسندگان نامدار، سال‌هاست که تکرار می‌شود.

گوشه ای از کتاب

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

گوشه ای از کتاب

شاید در تاریخ علم فیزیک، کم‌تر نظریه‌یی مانند اصل عدم قطعیت اختلاف دراز آهنگ و طولانی به وجود آورده باشد. بسیاری از فیزیک‌دانان مشهور از جمله بور، هایزنبرگ، هاوکینگ و… ناتوانی در تعیین دقیق موقعیت ذره را به ذات طبیعت نسبت داده و منکر اصل علیت شده‌اند.

البته فیزیک دانان مشهور دیگری مانند انشتین و شرودینگر تا آخر با انکار اصل علیت مخالف بوده‌اند. جمله‌ی مشهور انشتین: “خدا تاس بازی نمی‌کند.” اشاره‌یی به همین مخالفت است.

ممکن است صاحب نظرانی که کتاب طرح بزرگ اثر هاوکینگ را مطالعه کرده‌اند، خرده گیرند که با وجود چنین تاکیداتی از هاوکینگ در طرح بزرگ که: این کتاب ریشه در مفهوم جبرگرایی علمی دارد و جبرگرایی علمی که لاپلاس صورت بندی کرد در حقیقت پایه و اساس تمام علم مدرن بوده و اصلی است که در طول این کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است. حالا چه‌طور تو می‌گویی او از منکران اصل علیت است؟

اما بنده نیز عذری دارم که مطالعه فرمایید: یکی از مشکلات فهم ایده‌های هاوکینگ تناقض گویی‌های او است که اغلب از دقت کافی در مبانی منطقی عاری است. شما آن دو عبارت را با این عبارات در همان کتاب مقایسه فرمایید: مفهوم احتمال در نظریات کوانتومی کاملا متفاوت است. این مفهوم بیانگر ذات تصادفی طبیعت است.

انشتین این نظریه را چنین تعبیر می‌کند:

گویی خدا قبل از تصمیم‌گیری در مورد نتایج فرآیندهای فیزیکی تاس می‌اندازد.

هاوکینگ مانند غالب فیزیک‌دانان اصول مکانیک کوانتوم را پذیرفته و باز مانند بعضی، نتایج احتمالی آن را به طبیعت و نه به مشاهده‌گر نسبت می‌دهد؛ آنجا که می‌گوید: بیانگر ذات تصادفی طبیعت است، یعنی انکار آن علیتی که همه می‌شناسیم. ذات تصادفی با علیت تناقض آمیز است، مگر آن‌جا که استاد تصمیم می‌گیرد معجزه را انکار کند. آری او گفته است: این دیدگاه ما را به سمت پذیرش جدیدی از جبرگرایی پیش می‌راند. اما خلاف آن نیز گفته است.

استاد گاهی از جبرگرایی علمی سخن می‌گوید، گاهی از تصادف ذاتی. سرانجام او به جبر علمی باور دارد یا به تصادف محض؟ پاسخ این است که به هر دو. او باور دارد که قوانین علمی بر جهان حاکم است اما تا کجا؟ این کجا در اظهارات او چندان معلوم نیست. اما ظاهرا به نظر او در پشت صحنه‌ی حوادث ظاهری و بطن وقایع، تصادف ذاتی است و نظم‌های احنمالی نیز از کثرت تصادف‌ها سر برآورده‌اند.

جهان فرضی او، یا واژه‌ی خوش‌شانسی که بارها برای توجیه جایگاه فضایی زمین به کار می‌گیرد، حکایت از باور او به تصادف در بطن و عمق طبیعت است. او هرگز نمی‌خواهد با این سوال مواجه شود که اگر تصادف نباشد، ناگریز نظم برقرار است. نظمی که حکایت از تدبیر و اندیشه می‌کند و خدای ناکرده پای خالق را به میان می‌آورد!

نویسنده

مختصری درباره نویسنده

مهدی چهل تنی

مهدی چهل تنی

در حال حاضر مطلبی درباره مهدی چهل تنی نویسنده بی پروایی در قلمرو فیزیک و فلسفه در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، نویسندگان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد نویسندگان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از نویسنده، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن نویسنده در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این نویسنده را می شناسید یا حتی اگر خود، نویسنده هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.


دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

کد امنیتی ثبت نظر

با ثبت دیدگاه، موافقت خود را با قوانین انتشار دیدگاه در ایده بوک اعلام می‌کنم.

پرسش خود را درباره این محصول ثبت کنید