بنر بالای صفحه
چهارشنبه سوری نشر گل آذین
چهارشنبه سوری نشر گل آذین چهارشنبه سوری نشر گل آذین

فروش ویژه

کتاب چهارشنبه سوری نشر گل آذین

معرفی کتاب چهارشنبه سوری نشر گل آذین

(5)
کتاب چهارشنبه سوری (جشن عروج ارواح مردگان به عالم زندگان)، اثر علی بلوکباشی ، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این محصول در سال 1397 توسط انتشارات گل آذین ، به چاپ رسیده است. این محصول در قطع و اندازه‌ی رقعی، در سایت ایده بوک قرار دارد. دانلود pdf و ارسال رایگان
موجود
قیمت ایده بوک: 90,000 26%

66,600

90,000 26% 66,600

محصولات مرتبط

(4)
1%
(4)
1%
(2)
23%
(4)
قیمت قبل
(5)
21%
فروش ویژه
(5)
26%
فروش ویژه
(6)
26%
فروش ویژه
(4)
21%
فروش ویژه
(4)
1%
(2)
22%
فروش ویژه

مشخصات محصول

نویسنده: علی بلوکباشی ویرایش: -
مترجم: - تعداد صفحات: 208
انتشارات: گل آذین وزن: 230
شابک: 9786226352062 تیراژ:
اندازه (قطع) : رقعی سال انتشار 1397
نوع جلد : شمیز

معرفی محصول

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

چهارشنبه‌سوری کتابی است با زیر عنوان جشن عروج ارواح مردگان به عالم زندگان، نوشته علی بلوکباشی، و چاپ نشر گل‌آذین. چهارشنبه‌سوری پدیده‌ای فرهنگی است که هر ساله در آخرین روزهای پایانی سال، بستر اجتماعی گسترده‌ای برای بازسازی و نمایش و تکرار خاطره‌ای جمعی از جشنی کهن و سنتی را در فضای زمانی خاص فراهم می‌کند و عرصه‌ مناسبی را برای جلوه‌گر ساختن کنش‌های شادگونه و نشاط‌انگیز مردم آماده می‌سازد.

مفهوم چهارشنبه‌سوری ساختاری نمادین و معنادار در کنش‌های آئینی مردم داشته و در طول چندین نسل علی‌رغم تغییر نظام‌های حکومتی و سیاسی در تاریخ اجتماعی ... و فرهنگی ایران، در فرهنگ مردم حفظ شده و به روزگار کنونی رسیده است.

عناصر ساختاری مراسم چهارشنبه‌سوری برتابنده‌ مجموعه‌ رفتارهایی هستند که در فرایند تاریخی با باورهای عامیانه‌ توده مردم ایران در هم تنیده و در آستانه گذار زمان از یک سال خورشیدی به سالی دیگر نمود یافته‌اند. جوهره‌ این جشنواره فرهنگی، تافته‌ای است بافته از تار و پود فرهنگ جشن‌های دیگر ایرانی، به‌ویژه جشن نوروزی در تاریخ فرهنگ سنتی ایران.

راز ماندگاری و تداوم این جشن نیز همچون جشن‌های شب یلدا و نوروز و سده، به فضای زمانی و طبیعی کیهان از سویی و به مجموعه‌ اعتقادات و باورهای مردم درباره قداست این امر فرهنگی و اعتقاد به بازگشت ارواح مردگان در عالم خاکی در آخر سال و آغاز سال نو از سوی دیگر، پیوند دارد. به گفته‌ بیمن، یکی از انسان‌شناسان ایران‌پژوه، جشن‌های ایرانی به‌طور کلی برتابنده‌ جوهره فرهنگ تمدن ایرانی است که در آن‌ها کنش‌های جشنوارگی کنش‌وران، مجموعه‌ای از نمادها، باورها و نهادهای فرهنگی ایرانی را پاسداری می‌کنند.

در کتاب چهارشنبه‌سوری، این پدیده فرهنگی اجتماعی، از جنبه‌های گوناگون تاریخی، اسطوره‌ای-آئینی، زبانی و نشانه‌شناختی مطالعه، بررسی و تحلیل شده و از برخی کنش‌های نمادین آن رمزگشایی شده است.

گوشه ای از کتاب

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

گوشه ای از کتاب

در ایران باستان، همه روزهای ماه، خجسته و فرخنده به شمار می‌رفته‌اند و هر روز ماه را همان‌طور که در پیش اشاره شد، به نام ایزد و فرشته‌ای می‌نامیده‌اند و مبارک و گرامی می‌داشته‌اند. هر روز از ماه که نامش با نام ماه همسان بود، آن روز را مقدس می‌انگاشتند و جشن می‌گرفتند و مجالس شادی بر پا می‌کردند. در گاه‌شماری ایران هفته جایی نداشت و فقط در میان مردم قوم یهود که در ایران می‌زیستند، هفته کاربرد داشت و نزد گروهی از آنان روز چهارشنبه‌ هفته فرخنده و مبارک شمرده می‌شد و یکی از این چهارشنبه‌ها را اول سال قرار داده بودند و عید می‌گرفتند. این گروه ... از یهودیان معتقد بودند که خداوند دو نور عظیم در یکی از روزهای چهارشنبه‌ سال آفریده است و به این سبب همه روزهای چهارشنبه‌ هفته را مبارک می‌پنداشتند.

روزهای چهارشنبه به ویژه چهارشنبه‌ آخر سال برای کردهای ایران نیز قداست خاصی داشته است، از این رو برای خوش‌یُمن بودن و دوام ازدواج‌ها، مراسم جشن عروسی را روز چهارشنبه‌ آغاز می‌کردند و تا روز جمعه آن را ادامه می‌دادند. در میان زنان کُرد موسوم بود که صبح روز چهارشنبه هر هفته به زیارت اهل قبور و مزار پیران مقدس بروند. ظاهراً روز چهارشنبه در میان قوم کرد، روز مردگان شناخته می‌شد و برای تجدید همبستگی با روان مردگانشان و یادآوری آن‌ها بر سر گورشان می‌رفتند.

واسیلی نیکیتین به نقل از رساله‌ محقق روسی موچورسین درباره‌ باورهای کُردهای آذربایجان با اشاره به قداست این روز می‌نویسد: «به باور این مردم، در روز چهارشنبه پیش از نوروز، آب رودخانه‌ها و نهرها بند می‌آید و یخ می‌بندد؛ تمام طبیعت به خواب می‌رود و آسمان باز می‌شود. هرکس هنگام پدیداری این رویداد حاضر و ناظر باشد و همان دم آرزویی بکند، آرزویش برآورده خواهد شد.»

نویسنده

مختصری درباره نویسنده

علی بلوکباشی

علی بلوکباشی

در حال حاضر مطلبی درباره علی بلوکباشی نویسنده چهارشنبه سوری نشر گل آذین در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، نویسندگان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد نویسندگان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از نویسنده، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن نویسنده در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این نویسنده را می شناسید یا حتی اگر خود، نویسنده هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.


دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

کد امنیتی ثبت نظر

با ثبت دیدگاه، موافقت خود را با قوانین انتشار دیدگاه در ایده بوک اعلام می‌کنم.

پرسش خود را درباره این محصول ثبت کنید