بنر بالای صفحه
یک عاشقانه ی آرام
یک عاشقانه ی آرام یک عاشقانه ی آرام

کتاب یک عاشقانه ی آرام

معرفی کتاب یک عاشقانه ی آرام

(5)
کتاب یک عاشقانه ی آرام، اثر نادر ابراهیمی ، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این محصول در سال 1397 توسط انتشارات روزبهان ، به چاپ رسیده است. این محصول در قطع و اندازه‌ی رقعی، در سایت ایده بوک قرار دارد. دانلود pdf و ارسال رایگان
ناموجود

این محصول ممکن است با عنوان یا انتشارات دیگری موجود باشد، مجموعه آنها را اینجا ببینید.

دسته بندی های مرتبط با این محصول را هم ببینید

منتخب کتابهای محبوب و پرفروش

محصولات مرتبط

(2)
29%
فروش ویژه
(4)
26%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه
(5)
26%
فروش ویژه
(4)
29%
فروش ویژه
(2)
33%
فروش ویژه
(4)
26%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه
(4)
1%
(2)
25%
فروش ویژه

مشخصات محصول

نویسنده: نادر ابراهیمی ویرایش: -
مترجم: - تعداد صفحات: 239
انتشارات: روزبهان وزن: 385
شابک: 9782000718369 تیراژ:
اندازه (قطع) : رقعی سال انتشار 1397
نوع جلد : زرکوب

معرفی محصول

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

اثر نادر ابراهیمی نویسنده معاصر کشورمان که در زمینه‌های گوناگونی همچون رمان، داستان کوتاه، ترجمه و روزنامه‌نگاری آثار مختلفی خلق کرده است.

یک عاشقانه‌ی آرام از جمله پرمخاطب‌ترین آثار اوست که نشر روزبهان آن را به مناسب نوروز در شکل و شمایل نفیس به چاپ رسانده است. ابراهیمی در جایی نوشته؛ عشق نجات دادن غریقی‌ست که دیگر هیچ‌کس به نجاتش امیدی ندارد.

عشق، رجعت به آغازِ آغاز است، به شروع، به همان لبخند، همان نگاه، همان طعم، اما نه خاطره‌ی آنها، خودِ آنها…
یک عاشقانه آرام روایت عاشقانه‌ای است در خالص‌ترین فرم ادبی‌اش.

گوشه ای از کتاب

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

گوشه ای از کتاب

حافظه برای عتیقه کردن عشق نیست، برای زنده نگه داشتن عشق است. اگر پرنده را به قفس بیندازی، مثل این است که پرنده را قاب گرفته باشی. و پرنده‌ی قاب گرفته، فقط تصور باطلی از پرنده است.

عشق، در قابِ یادها، پرنده‌یی است در قفس. منت آب و دانه بر سر او مگذار و امنیت و رفاه را به رُخ او نکش. عشق طالب حضور است و پرواز، نه امنیت و قاب.

اینطور شد تا به انقلاب رسیدیم: به سر دویدن‌ها، از این خانه به آن خانه کوچ‌کردن‌ها، در انتهای رودبارک، در دل جنگل، گهگاه پنهان شدن؛ و باز به سر دویدن‌ها. بچه‌ها- بعد از آن یکی که نیامده رفت- یکی یکی آمدند و ماندند: یک پسر، یک دختر ... که هنوز در سبد حصیری گیلکی راه می‌بردیمش. تو می‌پرسی: جای عشق کجاست؟ و من می‌مانم.

-جای عشق، جای عشق کجاست گیله مرد کوچک اندام شکستنی؟

نگاه کُن که عجب جنجالی است واقعا! نان، نیروی شکفت عشق را، مبادا مغلوب کند! عشق کو/ عطر آن شاخه‌های نرگس مرطوب کو؟

-پی عطر بی رنگ پراکنده در فضا می‌گردی؟

-پس می‌خواهی پی چه چیزی بگردم؟ شیشه‌ی خالی‌اش را که آنجا، بالای تاقچه‌ی خاطره می‌بینم؛ گُلِ خشک شده‌اش را هم در گلدان خاطره؛ اما مگر قرار ما این نبود که عشق را خاطره نکنیم؟ مگر بر این نکته تفاهم نکردیم که خاطره ، ویران کردن حال است، و ویران کردن حال، از میان بردنِ تنها بخش کاملا زنده و پر خون زندگی: عشق. مگر تو نمی‌گفتی؟

-و می‌گویم؛ هنوز و همیشه.

-درست است. امروز بهتر از همیشه معنای حرفت را حس می‌کنم، و حس حرفت را: اگر دوست داشتن، به یک مجموعه خاطره‌ی مجرد تبدیل شود، دیگر این خاطرات، از جنسِ عشق و دوست داشتن نیستند؛ و از آنجا که انسان، محتاجِ دوست داشتن است و دوست داشته شدن، در این حال، علی رغم زیبایی خاطرات، انسان محتاج، به دوست داشتنی نو- دوست داشتنی دیگر نیازمند می‌شود و پناه می‌بَرَد و این عشقِ نخستین را ویران می‌کند.

بی آنکه شبه عشق دوم بتواند قطره‌یی از خلوص را در خود داشته باشد و عمیق باشد و بامعنا باشد، و عطر و رنگ و شفافی و جلای عشق نخستین-یا تنها عشق- را داشته باشد. یک بار، یک بار، و فقط یکبار می‌توان عاشق شد: عاشق زن، عاشق مرد، عاشق اندیشه، عاشق وطن، عاشق خدا، عاشق عشق…یک بار، فقط یک‌بار. بار دوم، دیگر خبری از جنس اصل نیست. شوق تصرف، جای عشق به انسان را می‌گیرد؛ خودنمایی جای عشق به وطن را، ریا جای عشق به خدا را …

یک بار، یک بار، و فقط یک بار. در عشق، حرفه‌یی شدن ممکن نیست- مگر آنکه به بدکارترین ریاکار تن‌پرست بی اندیشه تبدیل شده باشیم. تو…تمام این حرف‌ها را تو گفته‌یی…
-بله من گفته‌ام؛ اما آرام باش آرام…فاصله، ارتفاع صدا را

-معین می‌کند. می‌دانم. دیگر مدت‌هاست که می‌دانم؛ اما عشق، زمانی به خاطرات مجرد تبدیل نمی‌شود که عشق مانده باشد. فاصله، زمانی ارتفاع صدا را معین می‌کند که صدا ، صدای درد، صدای خشم، صدای حس به خطر افتادن چیزی عزیز نباشد.

بگو… یک بار دیگر داستان آن زن و مرد را بگو تا با هم بشنویم؛ کند و آهسته بگو تا کند و آهسته بشنویم… بگو!

گیله مرد، خوابگردانه آغاز کرد: زمانی زنی را می‌شناختم که پیوسته به مردش می‌گفت: تو تمام خاطراتِ مشترکمان را از یاد برده‌یی. تو حتی از آن روزهای خوش سال‌های اول هم هیچ خاطره‌ای نداری.

زندگی روزمره، حافظه‌ی تو را تسطیح کرده است. تو قدرت تخیلت را به قدرت تامین آتیه تبدیل کرده‌ای؛ البته آتیه‌یی که خاطرات خوش مشترکمان، در آن، کمترین جایی ندارد…تو مرا حذف کرده‌ای…حذف… و مرد، صبورانه و مهربان جواب می‌داد: نه…به خدا نه… من با خود تو زندگی می‌کنم نه با خاطراتِ تو…من تو را به عینه همین‌طور که روبه‌روی من ایستاده‌یی، یا پای شیر آب ظرف می‌شویی، یا برنج را دَم می‌کنی، یا سیب‌زمینی پوست می‌کنی، یا لباس تازه‌ات را اندازه می‌کنی عاشقم نه آنطور که آن‌وقت‌ها بودی.

من تو را عاشقم نه خاطراتت را، و تو، چون مرا دوست نداری، به آن یک مشت خاطره-سنگواره‌های تکه‌تکه آویخته‌یی… و سرانجام، مردِ عاشق، یک روز مُرد، در حالی که همسرش را هنوز هم عاشق بود و همسرش با اینکه پا به سن گذاشته بود، چهار ماه و چهارده روز بعد، با مرد جوانی عروسی کرد…

نویسنده

مختصری درباره نویسنده

نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی

در حال حاضر مطلبی درباره نادر ابراهیمی نویسنده یک عاشقانه ی آرام در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، نویسندگان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد نویسندگان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از نویسنده، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن نویسنده در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این نویسنده را می شناسید یا حتی اگر خود، نویسنده هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.


دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

کد امنیتی ثبت نظر

با ثبت دیدگاه، موافقت خود را با قوانین انتشار دیدگاه در ایده بوک اعلام می‌کنم.

پرسش خود را درباره این محصول ثبت کنید