بنر بالای صفحه
دیوان اشعار قاضی سعید قمی
دیوان اشعار قاضی سعید قمی

کتاب دیوان اشعار قاضی سعید قمی

معرفی کتاب دیوان اشعار قاضی سعید قمی

(5)
کتاب دیوان اشعار قاضی سعید قمی، برگرفته از نسخه خطی منحصر (متعلق به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران) 2683، اثر امیر بانو کریمی ، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این محصول در سال 1397 توسط انتشارات دانشگاه تهران ، به چاپ رسیده است. این محصول در قطع و اندازه‌ی وزیری، در سایت ایده بوک قرار دارد. دانلود pdf و ارسال رایگان
ناموجود

این محصول ممکن است با عنوان یا انتشارات دیگری موجود باشد، مجموعه آنها را اینجا ببینید.

محصولات مرتبط

(2)
26%
فروش ویژه
(4)
26%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه
(2)
29%
فروش ویژه
(5)
25%
فروش ویژه
(2)
25%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه
(4)
25%
فروش ویژه
(6)
29%
فروش ویژه
(4)
26%
فروش ویژه

مشخصات محصول

نویسنده: امیر بانو کریمی ویرایش: -
مترجم: - تعداد صفحات: 249
انتشارات: دانشگاه تهران وزن: 600
شابک: 9789640349670 تیراژ:
اندازه (قطع) : وزیری سال انتشار 1397

پیشگفتار

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

پیشگفتار


پیشگفتار
هنگامی که تصحیح دیوان فیاض لاهیجی را در دست داشتم، در یکی از نسخه های خطی قطعه ای دیدم که بر بالاش نوشته بود «در جواب میرزامحمدی سعید» و باز در نسخه ای دیگر شعری یافتم با عنوان «میرزا محمد سعید خطاب به فياض» که به همان وزن و قافیه قطعه فياض بود و حکایت از سعایتی و رنجشی و پوزشی می کرد. از قضا در دیوانی از فیاض که همان روزها چاپ شده بود، مصحح محترم متوجه این که این قطعه از صاحب این دیوان نیست نشده و آن را به نام فیاض چاپ کرده بود. این امر مرا بر آن داشت که مقاله ای بنویسم راجع به علقه فیاض و قاضی سعید به یکدیگر و رنجش في مابین که چند قطعه دیگر از ... فیاض آن را تأیید می کرد (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، شماره ۳ و ۴ - سال ۷۰)
سند من جز فیاض نسخه ای بود متعلق به گنجينه نسخ خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران که نشانیش را در مقاله داده بودم. استاد شیخ عبدالله نورانی حفظه الله که مقاله را خوانده بود، به محض اطلاع از وجود چنین نسخه ای، با اصرار تمام به من امر فرمود که در فهرست نامه ها تجسس کن تا نسخه های دیگری پیدا کنی و حتما شعرهای او را به چاپ برسانی، زیرا قاضی سعید از بزرگان علما و حکمای معاصر فیض و فیاض و از نخبگان عصر صفوی است. من هر چه جست و جو کردم نسخه دیگری نیافتم، پس به خواندن همان مجموعه مختصر پرداختم که نشانیش خواهد آمد.
در سفری که همان ایام به اصفهان داشتم، در مجلس تجلیلی از صائب، دو سه تن از فضلای کاشان به من گفتند ما نسخه ای از شعرهای قاضی سعید را دیده ایم که یکی از دوستداران نسخ خطی آن را در اختیار دارد و ما آن را برای شما به امانت خواهیم گرفت. این نور امید مدتی در دل من تابید، اما سرانجام پس از چند ماه انتظار و توسل به یکی از استادان عزیز دانشگاه اصفهان که با آن صاحب نسخه ربطی داشت، جواب آمد که اصلا
و ابدا چنین چیزی نبوده و فرض مطلب از آغاز اشتباه بوده است.
پس به خواندن همان نسخه منحصر که به خط شکسته خوش، اما ریز و اغلب دلیل ضبط در اوراق نقش دار، ناخوانا و سخت بود پرداختم و به عنوان طرح پژوهشی متقبل تنظيم و تصحیح آن شدم و این است آنچه به نظر اهل ادب و دوستداران آن می رسد. با نشانی های تذکره نویسان و ناتمامی بسیاری از غزل های آمده در این مجموعه، مسلم است که این جزئی از دیوان قاضی سعید قمی است و هر چند اغلب اشعار متوسط است، اما از جهت انتساب به حکیم و عارفی سرشناس قابل اعتناست. شاید روزی هم نسخه و یا نسخه هائی کامل تر از آنچه هست به دست آید و این دیوان صورت کامل تری پیدا کند. به هر روی، کار ناقصی است که برای اجتناب از بطالت این نویسنده و سرنگونی در گرداب افسردگی، مفید بوده است. امید آن که برای دل بستگان به علما و شعرای عصر صفوی هم خالی از فایده نباشد.
صد مرحله در پیش و دمی بیش ندارم ای بخت شتابی کن و ای عمر درنگی
همین دیوان۴/۴۱۸
بمنه و عمیم کرمه
امیر بانوی کریمی (امیری فیروزکوهی)
بهمن ماه ۸۲

نویسنده

مختصری درباره نویسنده

امیر بانو کریمی

امیر بانو کریمی

در حال حاضر مطلبی درباره امیر بانو کریمی نویسنده دیوان اشعار قاضی سعید قمی در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، نویسندگان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد نویسندگان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از نویسنده، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن نویسنده در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این نویسنده را می شناسید یا حتی اگر خود، نویسنده هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.


دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

کد امنیتی ثبت نظر

با ثبت دیدگاه، موافقت خود را با قوانین انتشار دیدگاه در ایده بوک اعلام می‌کنم.

پرسش خود را درباره این محصول ثبت کنید