همچون در یک آینه
همچون در یک آینه همچون در یک آینه

قیمت قبل

کتاب همچون در یک آینه

معرفی کتاب همچون در یک آینه

(4)
کتاب همچون در یک آینه (دیروز و امروز سینمای ایران)، اثر پرویز جاهد ، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این محصول در سال 1397 توسط انتشارات افراز ، به چاپ رسیده است. این محصول به تیراژ 1,100 جلد، در قطع و اندازه‌ی رقعی، در سایت ایده بوک قرار دارد. دانلود pdf و ارسال رایگان
موجود
قیمتِ جدید در بازار: 380,000

120,000

  120,000

محصولات مرتبط

(2)
25%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه
(4)
25%
فروش ویژه
(2)
26%
فروش ویژه
(2)
29%
فروش ویژه
(1)
21%
فروش ویژه
(3)
1%
(2)
21%
فروش ویژه
(2)
1%
(6)
26%
فروش ویژه

مشخصات محصول

نویسنده: پرویز جاهد ویرایش: -
مترجم: - تعداد صفحات: 348
انتشارات: افراز وزن: 400
شابک: 9786003263208 تیراژ: 1100
اندازه (قطع) : رقعی سال انتشار 1397
نوع جلد : شمیز

معرفی محصول

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

کتابی است شامل مجموعه مقالات پرویز جاهد، منتقد سینمایی کشورمان. جاهد می‌نویسد: مطالعه‌ی سینمای ایران و بررسی تحولات آن از منظر تاریخی و زیبایی‌شناسی، همواره از دغدغه‌های اصلی و حرفه‌ای من بوده و هست. این مطالعه و بررسی فقط شامل جریان‌ها، ژانرها، سبک‌ها و گرایش‌های اصلی موجود در سینمای ایران نبوده، بلکه رویکردها و نگاه‌های فردی‌تر، مستقل‌تر و حاشیه‌ای‌تر در سینمای ایران را نیز در بر گرفته است.

کتاب حاضر گزیده‌ای از مقاله‌ها، نقدها و نوشته‌های من درباره‌ی گذشته و امروز سینمای ایران است که در طی بیست سال گذشته نوشته‌ام و به‌طور پراکنده در نشریات و سایت‌های مختلف منتشر شده و اینک یکجا منتشر می‌شود. انگیزه‌ اصلی من از انتشار دوباره‌ی آن‌ها به این خاطر است که خیلی از این مطالب، دیگر در دسترس علاقه‌مندان مباحث مربوط به سینمای ایران نیست و حالا کسانی که مایل‌اند می‌توانند آن‌ها را یکجا مطالعه کنند.

کتاب در دو فصل کلی است: دیروز و امروز سینمای ایران. تمرکز من در فصل اول، بیشتر بر جریان موج نوی سینمای ایران و چهره‌های شاخص آن مثل ابراهیم گلستان، فرخ غفاری، فریدون رهنما، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، پرویز کیمیاوی، ناصر تقوایی و سهراب شهید ثالث بوده و در فصل دوم که به نقد فیلم‌ها، فیلمسازان و جریان‌های سینمای پس از انقلاب ایران مربوط است، عمدتاً روی فیلمسازان مستقل با گرایش‌های هنری که خارج از بدنه‌ی اصلی و تجاری سینما، فیلم‌هایشان را ساخته‌اند متمرکز شده‌ام. امیدوارم انتشار این مجموعه بتواند به تداوم بحث‌های جدی و نظری در زمینه‌ی نقد و مطالعات سینمایی مربوط به سینمای ایران کمک کند.

گوشه ای از کتاب

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای ایده‌بوک

گوشه ای از کتاب

ابراهیم گلستان بدون شک از پیشگامان ادبیات و سینمای مدرن ایران است. پیشرو بودن گلستان در بسیاری از زمینه‌ها، از داستان‌نویسی گرفته تا ترجمه آثار ادبی و ساختن فیلم‌های مستند است. فیلم‌های داستانی مدرن و جسورانه، به او موقعیت ممتازی در ادبیات و سینمای ایران بخشیده، اگر چه مخالفانش سعی کرده‌اند و می‌کنند که در واکنش به نقدهای تند و تیز و صراحت کلام او، نه‌تنها این جایگاه را زیر سؤال برده، بلکه ارزش فیلم‌ها و داستان‌های او را نیز انکار کنند، اما به گمان من گلستان با ساختن فیلم‌های مستند از قبیل یک آتش، موج، مرجان و خارا، گنجینه‌های گوهر، تپه‌های مارلیک و فیلم داستانی خشت و آینه، گامی بزرگ در ایجاد سنگ بنای سینمای هنری، مدرن و روشنفکرانه در ایران برداشته است.

در این میان خشت و آینه، اثری منحصربه‌فرد از نظر سبک تصویری و روایت در سینمای ایران است. این فیلم در دوره‌ای ساخته شده که سینمای ایران در گرداب فیلم‌های سطحی و عامه‌پسند ایرانی تحت عنوان فیلمفارسی غرق است و هیچ زمینه‌ای برای تولید آثار متفاوت و ارزشمند هنری وجود ندارد. در واقع با فیلم‌هایی مثل خشت و آینه، شب قوزی (فرخ غفاری) و سیاوش در تخت جمشید (فریدون رهنما) بود که سینمای روشنفکری و مدرن در ایران زاده شد و به‌عنوان سینمایی آلترناتیو در برابر فیلمفارسی و جریان غالب سینمایی در ایران عرض اندام کرد. از میان این چند فیلم، خشت و آینه از نظر پرداخت سینمایی، اثر کامل‌تر و برجسته‌تری است.

گلستان در خشت و آینه، با پرهیز آگاهانه از قواعد داستان‌گویی کلاسیک و توسل به شیوه مدرن روایت‌گری، از سطح ظاهری یک ملودرام ساده با مؤلفه‌های آشنای یک زن، یک مرد و یک بچه فراتر رفته و به دنیای پیچیده فلسفی و چند لایه سینمای مدرن گام نهاده است. بااین‌حال خشت و‌ آینه فیلمی بود که در دوره خود نه‌تنها مورد پسند تماشاگر عامه ایرانی قرار نگرفت، بلکه با بی‌توجهی یا انتقاد شدید اغلب منتقدان فیلم آن دوره مواجه شد. در یک نظرخواهی از نویسندگان سینمایی دهه چهل که در ۵ بهمن ۱۳۴۴ در مجله فردوسی درباره‌ی خشت و آینه صورت گرفت، از میان نویسندگان آن مجله، تنها فردی به نام پیرایه (که احتمالاً نام مستعار است) به فیلم گلستان یک ستاره داد و بقیه از جمله هوشنگ بهارلو، پرویز دوایی (با نام مستعار پیام)، پرویز نوری، بهرام ری‌پور و بیژن خرسند با گذاشتن دایره سیاه، آن را بی‌ارزش ارزیابی کردند. منتقدانی مثل کیومرث وجدانی، طلعت میرفندرسکی و هژیر داریوش هم درباره‌ی فیلم، هیچ نظری ندادند.

نویسنده

مختصری درباره نویسنده

پرویز جاهد

پرویز جاهد

در حال حاضر مطلبی درباره پرویز جاهد نویسنده همچون در یک آینه در دسترس نمی‌باشد. همکاران ما در بخش محتوا، به مرور، نویسندگان را بررسی و مطلبی از آنها را در این بخش قرار خواهند داد. با توجه به تعداد بسیار زیاد نویسندگان این سایت، درج اطلاعات تکمیلی، نقد و بررسی تمامی آنها، کاری زمانبر خواهد بود؛ لذا در صورتی که کاربران سایت برای مطلبی از نویسنده، از طریق صفحه «ارتباط با ما» درخواست دهند، تهیه و درج محتوای برای آن نویسنده در اولویت قرار خواهد گرفت.ضمنا اگر شما کاربر ارجمندِ سایت ایده‌بوک، این نویسنده را می شناسید یا حتی اگر خود، نویسنده هستید و تمایل دارید با مطلبی جذاب و مفید، سایرین را به مطالعه‌ی کتاب ترغیب و دعوت کنید، می توانید محتوای مورد نظرتان را از صفحه «ارتباط با ما» ارسال نمایید.


دیدگاه کاربران

دیدگاه شما

کد امنیتی ثبت نظر

با ثبت دیدگاه، موافقت خود را با قوانین انتشار دیدگاه در ایده بوک اعلام می‌کنم.

پرسش خود را درباره این محصول ثبت کنید