ارزشمندترین ها

کتاب نظام حقوق زن در اسلام PDF🔥دانلود رایگان

نظام حقوق زن در اسلام: نگاهی به کتاب استاد شهید مطهری

کتاب “نظام حقوق زن در اسلام”، یک اثر برجسته از استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری، که در مجله “زن روز” منتشر شده است، موضوعات مهم و ژرفی را در زمینه حقوق زن در اسلام بررسی می‌کند. این کتاب به توجه به اهمیت آن از سوی انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار استاد شهید مطهری) منتشر شده و در حال حاضر توزیع رایگان آن در برخی برنامه‌ها صورت گرفته است.

استاد شهید مطهری، یکی از علمای برجسته حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران بوده و نقش مهمی در تشکیل شورای انقلاب اسلامی ایفا کرده است. کتاب حاضر، مجموعه‌ای از مقالاتی است که ایشان در دهه 45-46 شمسی در مجله “زن روز” نوشته‌اند. این مقالات به پرسش‌ها و ابهاماتی پاسخ می‌دهند که در زمینه حقوق خانوادگی و حقوق زنان مطرح شده بوده و نقد و تحلیلی دقیق به این مسائل ارائه می‌دهند.

یکی از نکات مهمی که در کتاب مورد توجه قرار گرفته است، تأکید بر اهمیت “آزادی” زن و “تساوی حقوق” او با مرد است. نظام حقوق زن در اسلام، به وسیله استاد مطهری، به صورت مستقل و با توجه به اصول اسلامی تدوین شده است. مسائلی همچون خواستگاری، ازدواج موقت، استقلال اقتصادی زن، نقش زن در قرآن، و مسائل دیگر به دقت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در این کتاب، به ابعاد مختلف “نظام حقوق خانوادگی” در اسلام پرداخته شده و سؤالاتی مهم مطرح شده‌اند. مسئله این است که آیا نظام خانوادگی جزء نظامات اجتماعی دیگر است و آیا معیارها و منطق‌های آن متفاوت است یا خیر. از دیدگاه استاد مطهری، این نظام به عنوان یک واحد اجتماعی “طبیعی قراردادی” در نظام‌های اجتماعی قرار دارد.

در مسائل حقوقی زن در اجتماع، مسأله اصلی آن است که آیا حقوق زن و مرد به یکدیگر شبیه هستند یا از نظر طبیعت متفاوت‌اند. این کتاب به بررسی این تردیدها و پرسش‌ها پرداخته و تلاش دارد تا نظام حقوق زن در اسلام را با تأکید بر مبانی اسلامی و طبیعت انسان تبیین کند.

در ختام، این کتاب از دیدگاه استاد شهید مطهری به عنوان یک نقطه نظر ارزشمند و تحلیلی در زمینه حقوق زن در اسلام برجسته است و مخاطبان خود را به ارزیابی مفاهیم حاکم در جامعه و حقوق زنان تشویق می‌کند.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا