ارزشمندترین هاایده بوک پدیابهترین هاپرفروش ترین هاترین هادنیای کتابمجله الکترونیکی ایده بوک
موضوعات داغ

چه قرآنی بخرم؟ راهنمای جامع خرید آنلاین کتاب قرآن

در این مقاله مهم و کاربردی تلاش کرده ایم تا همه‌ی آنچه درباره‌ی خرید آنلاین قرآن کریم باید بدانید را گردآوری کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

هر خانه‌ای که ساخته می‌شود و هر شغلی که استارت می‌خورد و هر زندگی نویی که شروع می‌شود، در جامعه‌ی مسلمانان، معمولاً یکی از اصلی‌ترین و اولین عناصر فراموش‌نشدنی در آن مکان و زمان، یک جلد کلام الله مجید یا همان کتاب قرآن است.

بسیاری از مردم از چندوچون خرید یک جلد کتاب قرآن خیلی اطلاع دقیقی ندارند و ممکن است اولین قرآنی را که از اولین و نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی، ببینند بخرند و تا مدت‌ها از همان استفاده کنند. این افراد، درعین‌حال که تمام قرآن‌ها محتوای یکسانی دارند، با تمام مشکلات فنی و ظاهری آن قرآنی که خریده‌اند کنار بیایند، غافل از اینکه با چند دقیقه تحقیق و بررسی، می‌شود قرآنی را تهیه کرد که در کنار لذت معنوی و محتوایی خود قرآن، از لحظه به لحظه‌ی مطالعه و استفاده از آن لذت بصری و رضایت کاربری هم داشت.

کافی است به مجموعه‌ی کم‌نظیر و متنوع قرآن‌های موجود در ایده بوک نگاهی بیندازید تا متوجه شوید چه طیف گسترده‌ای از انتخاب و تنوع پیش روی شماست:

قیمت و خرید کتاب قرآن کریم – خرید با بهترین قیمت | ایده بوک (idebook.ir)

اما از این‌همه تنوع کدام را انتخاب کنید و چه ملاک‌هایی برای انتخاب قرآن مدنظرمان باشد؟

اول باید برای خودتان مشخص کنید که این قرآن قرار است توسط چه کسی استفاده شود؟ با چه تحصیلات و منظوری؟
با چه سنی؟ به چه سطحی از دانش تجوید و قرائت و تفسیر؟

بیشتر مطالبی که در ادامه در مورد انتخاب قرآن بیان‌شده است، راجع به انتخاب سایر کتاب‌های هم کاربردی است، بخصوص سایر کتاب‌های نفیس موجود در بازار نشر.

شاخص های هدیه خرید قرآن

معمولاً برای هدیه (خرید) قرآن، این شاخص‌ها در نظر گرفته شود:

  1. نوع خط و اسم خطاط
  2. اندازه‌ی خط و نوشته
  3. رنگ نوشته‌ها (آیات و ترجمه)
  4. نوع ترجمه و نام مترجم
  5. جانمایی و صفحه‌آرایی ترجمه
  6. اندازه و قطع قرآن
  7. نوع جلد
  8. رنگ جلد
  9. جنس کیفیت صفحات داخلی
  10. تزئینات و تذهیب و زیبایی بصری
  11. نوع صفحه‌آرایی و چینش کلمات و ترجمه و …
  12. علامت‌های سجاوندی (علائم وقف و ابتدا و …)
  13. تفسیر کوتاه داشته باشد یا خیر؟
  14. رنگ صفحات داخلی
  15. لغتنامه یا ترجمه داشته باشد یا خیر؟
  16. وزن و سنگینی قرآن
  17. قرار است دائما همراهمان باشد یا جایی ثابت باشد؟
  18. استخاره داشته باشد یا نه؟
  19. راهنما و توضیحات و فهرست الفبایی و سوره‌ای
  20. ترجمه‌ی چندزبانه باشد؟
  21. صفحات سلفون یا روکش نایلونی داشته باشد؟
  22. معطر باشد؟
  23. همراه با قلم قرآنی باشد؟

نوع خط و اسم خطاط

خط و خطاط و کتابت قرآن موضوعی بسیار گسترده است که خیلی خلاصه‌اش این است که هم خطوط و خطاطان ایرانی داریم و هم خطوط و خطاط‌های عربی، البته بد نیست بدانید که مبدع و ناظم تمام خطوط شش‌گانه‌ی رایج و جدید فعلی در خط و نوشتار عربی (شامل: محقق، ریحان، ثلث، توقیع، رقاع و نسخ) یک هنرمند نابغه‌ی ایرانی با نام ابن مقله شیرازی است.

خطی که در قرآن‌های زمان ما و در ایران بیشتر استفاده می‌شود عمدتا یا نسخ عربی است یا نسخ ایرانی؛

بااینکه ریشه‌ی هردو همان نسخی است که ابن مقله خلق کرد، اما تفاوت‌های ریز و ظاهری دارد.

در بین کاتبان ملی وحی، از قدیم تاکنون نام‌های بزرگی می‌درخشد، هنرمندانی همچون نیریزی، کلهر، طاهر خوشنویس و …

خطاطان و کاتبان معاصر نیز بسیار خوش‌ذوق و دقیق این مسیر را پیش می‌برند که با توجه به امکانات فعلی چاپ و تحقیق و رسم‌الخط، می‌توان گفت برخی از آن‌ها به جرئت، گوی سبقت را از گذشتگان ربوده‌اند.

اما در بین خطوط و خطاطان غیر ایرانی، تنها خط و شخصیت معروف در ایران، «عثمان طه» است.

عثمان طه نام خطاط معاصر سوری است که امسال (1403) نودمین سال زندگی‌اش را مانند سی سال گذشته در شهر مدینه‌ی عربستان زندگی می‌کند. در قرآنی که وی نگاشته است، مجموعه‌ای از قواعد نگارشی و رسم‌الخطی از قواعد قدیمی و جدید رعایت شده که باعث شده، در ایران هم مانند بیشتر بلاد مسلمین، بشدت مورد استقبال قرار گیرد.

مثلا اینکه شروع هر صفحه، شروع یک آیه است و پایان صفحه هم پایان آیه‌ی دیگر.

روش علامت‌گذاری آن مناسب کسانی است که تجوید می‌دانند و قرآن را به لحن عربی می‌خوانند و می‌آموزند، اما برای کسانی که دوست دارند به لحن فارسی قرآن بخوانند، قطعا قرآن‌های به رسم‌الخط ایرانی بهتر و خواناتر است.

بسیاری از خطاطان ایرانی نواقصی را که در رسم‌الخط قرآن عثمان طه بوده است، برطرف کرده‌اند و با مزایای بیشتری، رسم‌الخط‌های باکیفیتی ارائه نموده‌اند.

خرید قرآن خط عثمان طه
قرآن خط عثمان طه

 

خرید قرآن خط نیریزی
قرآن خط نیریزی

امروزه با امکانات جدید، از خطوط کامپیوتری مختلفی هم استفاده می‌شود که باعث منظم‌تر شدن خط می‌شود اما بهتر است چندصفحه‌ای را به‌صورت تصادفی نگاه کنید که نوشته‌ها شلوغ و فشرده و یا خیلی خلوت و جدا از هم و پرت نباشند.

برای کودکان و نوجوانان و نوآموزان قرآن بهتر است از قرآن‌هایی تهیه شود که خطوط کامپیوتری دارند.

اندازه‌ی خط و نوشته

مانند استاندارد تمام کتاب‌های کودک، اگر قرار است، قرآنی را برای کودکان انتخاب کنید، بهتر است خط آن درشت باشد و شفاف و درعین‌حال خلوت، یعنی حرکات و علامت‌گذاری‌های آن خیلی شلوغ نباشد.

برای افراد مسن و کسانی که با فونت و خط ریز مشکل دارند هم بهتر است از قرآن‌های خط درشت استفاده کنید.

البته در این قرآن‌ها و به نفع درشتی خط، خطاط و طراح و صفحه‌آرا مجبورند، یا از ترجمه صرف‌نظر کنند و یا اندازه‌ی ترجمه را کوچک کنند و یا اینکه به تعداد صفحات و یا اندازه‌ی طول و عرض قرآن اضافه کنند.

که البته این هم باعث سنگینی و حجیم شدن قرآن می‌شود.

رنگ نوشته‌ها

بعضی از قرآن‌ها که کاربرد آموزشی هم دارند، نوشته‌هایی را با هدف از طریق رنگ‌های مختلف متمایز می‌کنند، مثلا حروف ناخوانا را آبی می‌نویسند یا کلمه‌ی «الله» قرمز می‌نویسند. این تغییر رنگ‌ها، با توجه به کاربردی که می‌خواهیم از آن قرآن داشته باشیم، هم می‌تواند جذاب و مؤثر و مفید باشد و هم نه؛ مثلا برخی افراد دوست دارند قرآنی که می‌خوانند یکرنگ و یکدست و آرامش‌بخش و خلوت باشد.

عمدتا خط قرآن را مشکی و برخی مواقع نوشته‌ی ترجمه‌ها را بارنگ‌های دیگر چاپ می‌کنند. اگر رنگ ترجمه از طیف روشن انتخاب‌شده باشد و از طرفی، نوشته‌های ترجمه ریز باشد، ممکن است در خوانایی و مطالعه‌ی لذت‌بخش، تأثیر منفی بگذارد و در اصطلاح چشم را اذیت کند.

نوع ترجمه و نام مترجم

ترجمه‌ی بعضی قرآن‌ها، تحت‌اللفظی یا همان کلمه به کلمه است که ممکن است اوایل، کمی فهمیدنش سخت به نظر بیاید.

ترجمه‌ی آزاد همان است که جمله‌بندی‌اش قابل‌فهم است اما خب بعضی جاها مترجم کلمات دیگری را داخل پرانتز و گیومه و کروشه می‌آورد تا بتواند مفهوم را گویاتر کند.

ترجمه‌ی تفسیری هم در لابلای آیات از تفاسیر استفاده می‌کنند. بعضی ترجمه‌ها با لحن ادبی و یا کهن است که مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خودشان را هنوز هم دارند.

امروزه ابتکارات و خلاقیت‌های جالبی در همین حوزه هم دیده می‌شود، مثلا ترجمه‌ی محتوایی، یا صرف و نحوی یا … .

بهتر است چندخطی از ترجمه را بخوانید و ببینید با آن ارتباط برقرار می‌کنید یا خیر؟ البته قرار نیست همیشه، همان قدم اول، سهل و ساده به نظر بیاید و شاید برای برخی افراد، همین چالش و لذت یادگیری، جذاب باشد.

برای نمونه چند ترجمه از آیه‌ی ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ را ببینیم:

  • ستايش از آنِ خدا، پروردگار جهانيان است (ترجمه ابراهیمی، محمدحسین)
  • حمد اختصاص‌يافتۀ پروردگار جهانيان است (ارفع، کاظم)
  • سپاس و ستايش ويژه خداى يكتا، پروردگار جهانيان است (استادولی، حسین)
  • ستايش مر خدا را پروردگار جهانيان (اشرفی تبریزی، محمود)
  • ستايش خداى را كه پروردگار جهانيان است (الهی قمشه‌ای، مهدی)
  • ستايش خداى راست، پروردگار جهانيان (امامی، ابوالقاسم)
  • ايزدى را [سپاس و] حمد سزاست كه خداوند [جمله] عالم‌هاست (امینیان، کرم‌خدا)
  • همۀ ستايش‌ها، ويژۀ خداست كه مالك و مربّى جهانيان است (انصاریان، حسین)
  • ستايش خداى راست، پروردگار جهانيان (انصاری، مسعود)
  • ستايش خداى را كه پروردگار جهانيان است (ایران‌پناه، اکبر)
  • ستايش خدائى را كه مالك و مدبر جهان است (آیت‌اللهی، مهدی)
  • ستايش خدا را كه پروردگار جهانيان است (آیتی، عبدالمحمد)
  • ستايش خداوند را كه پروردگار جهانيان است (برزی، اصغر)
  • هر ستايش (شايسته‌اى) ويژۀ خدا – پروردگار جهانيان – است (صادقی تهرانی، محمد)

جا و صفحه‌آرایی ترجمه

به این معنا که شما دوست دارید ترجمه زیر آیه باشد یا در حاشیه‌ی کادر آیات، یا در پایین صفحه، یا اصلاً در صفحه‌ی روبه‌رو؟

این به سلیقه و نحوه‌ی کاربری شما بستگی دارد. بعضی‌ها دوست دارند صفحه‌ی قرآن، فقط قرآن داشته باشد، بعضی‌ها دوست دارند بیشتر ترجمه را بخوانند و متمرکزش شوند، بعضی‌ها هم دوست دارند هم‌زمان با قرائت آیات، ترجمه هم جلوی چشمشان باشد.

اندازه و قطع قرآن

اگر قرار است قرآن در جایی ثابت باشد، می‌توان از اندازه‌های مختلف و ترجیحا وزیری و بزرگ‌تر از آن استفاده کرد. قطع وزیری همان اندازه‌ی دفترهای مشق مدارس یا بیشتر کتاب‌های دانشگاهی است. اگر قرار است قرآن را همراه خود داشته باشیم از قطع پالتویی یا جیبی کوچک استفاده کنید که هم حمل‌ونقلش راحت‌تر است و هم در هر فرصتی می‌شود آن را قرائت کرد. کسانی هم که مشغول حفظ قرآن‌اند معمولاً ناچارند از همین قطع پالتویی یا جیبی کوچک استفاده کنند. بزرگ‌تر از پالتویی، جیبی بزرگ است که بزرگ‌تر از آن قطع و اندازه‌ی «رُقعی» که از وزیری کوچک‌تر است.

مسلما هرچقدر اندازه‌ی قرآنی کوچک‌تر شود، یا ترجمه حذف می‌شود و یا اندازه‌ی کلمات کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شود. برای افراد مسن، اندازه‌های بزرگ‌تر از وزیری هم گزینه‌ی مناسبی است که به آن «رحلی» می‌گویند.

همانطورکه از نامش مشخص است، برای استفاده از این قرآن‌ها، باید از رحل استفاده کرد. در کل جالب است بدانید که درگذشته که تمام کتاب‌ها (نه‌فقط قرآن) به دلیل روند سنتی و سخت تولید، بسیار ارزشمندتر و نایاب‌تر بودند، رحل، وسیله‌ی همیشگی مطالعه‌ی هر کتابی بود، چراکه اگر از رحل استفاده نمی‌شد، شیرازه‌ی کتاب‌ها، به دلیل سنگینی، خیلی زود ازهم‌پاشیده می‌شد و عمر کتاب کم می‌شد. امروزه هم اگر اهل مطالعه‌اید و هرازگاهی، سروکارتان به کتاب‌های سنگین و حجیم می‌افتد، بهتر است حداقل به دستانتان رحم کنید و برای راحتی کار، از رحل برای مطالعه‌ی آن‌ها استفاده کنید، ضمن اینکه با این کار دوام کتاب، بیشتر خواهد شد.

نوع جلد

جلدهای چرمی، به دلیل گران بودن، کمتر استفاده می‌شود و امروزه از روکش‌های مصنوعی که «گالینگور» نام دارند، برای صحافی و جلد کتاب‌های حجیم استفاده می‌کنند. درهرصورت جلدهای چرمی و گالینگور، قابلیت چاپ چندرنگ و متنوعی ندارند، اما زیبایی و وقار خاصی به کتاب می‌بخشند. بعضی‌ها هم که می‌بینید تصاویر رنگی دارند، جلدسخت نام دارد و عملیات چاپ روی آن‌ها انجام‌شده است. جلد قرآن‌هایی که در گروه کتاب‌های نفیس و گران‌قیمت تهیه و تولید می‌شوند، معمولاً از چرم یا چرم مصنوعی یا گالینگورند. نفیس بودن قرآن‌ها از برجسته و طلاکوب و مشبک بودن جلد هم مشخص می‌شود؛ بعضی‌ها هم که قابدارند و معمولاً هرکدام از این موارد بر قیمت ریالی کتاب تأثیر می‌گذارد. گرچه به نظر می‌رسد نفس گران و تزئینی بودن قرآن، خیلی منطقی و مطابق با تعالیم خود قرآن نباشد، اما خب این نوع کتاب‌ها هم مشتریان و علاقه‌مندان خاص خودش را دارد و بعضی هم می‌گویند که چرا نباید به کلام خدا و کتاب خدا، ظاهر و ارزش والا و بالا داد؟! ناگفته نماند که بیشتر این قرآن‌های نفیس برای هدیه دادن استفاده می‌شود و بین خودمان بماند، طبق تجربه‌ی ما، صدالبته هرچقدر قرآن نفیس‌تر و زیباتر باشد، از آن کمتر استفاده می‌شود و بلاتشبیه می‌شود مثل لباس مهمانی که نمی‌شود همیشه از آن استفاده کرد.)

رنگ جلد

ظاهرا رنگ جلد نباید خیلی در تصمیم و انتخاب شما مؤثر باشد، اما جدیدا برای سفره‌ی عقد و عروس و … از قرآن‌های با جلد سفید استفاده می‌کنند. البته با ورود چرم‌های مصنوعی زیبا و متنوع، مثلا می‌توان بر اساس سلیقه‌ی افراد رنگ موردعلاقه را انتخاب کرد؛ مثلا برای دخترها قرآنی با جلد صورتی انتخاب کرد.

جنس کیفیت صفحات داخلی

معمولاً برای قرآن خیلی جای نگرانی نیست، چون به دلایل مختلف معمولاً از کاغذهای باکیفیت استفاده می‌شود. کاغذ باکیفیت خیلی ساده بخواهیم بگوییم، کاغذی است که خیلی سریع چروک نشود و خیلی زود جوری خشک نشود که باکمی تاخوردگی در اصطلاح بشکند و ترک بردارد. در کتاب‌های غیر از قرآن، بعضی وقت‌ها دیده می‌شود که جنس کاغذ آن‌قدر نازک و ضعیف انتخاب‌شده که نوشته‌های پشت برگه هم دیده می‌شود و مزاحم خوانایی است. یا اینکه از کاغذ بازیافتی بی‌کیفیت (بازیافتی باکیفیت هم داریم) استفاده می‌شود که از بوی کاغذ و بافت آن مشخص می‌شود. در کل خیلی در قرآن جای نگرانی برای جنس کاغذ نیست؛ اما برای قرآن‌های قطع کوچک، نمی‌شود از کاغذهای رایج استفاده کرد و به‌ناچار، برای کم‌وزن و زیبا و کوچک شدن قطع و اندازه‌ی قرآن، از کاغذهای با وزن و گرماژ پایین استفاده می‌شود که البته عموما باکیفیت‌اند؛ اما باید در استفاده از این قرآن‌ها و ورق زدن آن‌ها، کمی احتیاط کرد و بیشتر مواظبش بود.

خیلی از مواقع هم از کاغذ گلاسه با همان به‌قول‌معروف، برقی یا براق برای صفحات قرآن استفاده می‌شود. این کار کیفیت و ماندگاری قرآن را بالا می‌برد اما خب اشکالش همان انعکاس نور است، مخصوصا آنجاهایی که نوشته‌ها مشکی نباشد.

این دیگر به سلیقه‌ی شما بستگی دارد؛ اما این را هم بگوییم که بیشتر قرآن‌های نفیس، کاغذهای گلاسه دارند.

تزئینات و تذهیب و زیبایی بصری

قرآن و سایر کتاب‌های نفیس، جایی است که هنرمندان، تذهیب‌کار و خطاطان، نهایت هنر خود را در آن استفاده می‌کنند. اگر برایتان رنگ و لعاب و تزئینات حاشیه‌ها، شماره‌های آیات، ابتدا انتهای سوره‌ها مهم است، بهتراست به کیفیت رنگ گذاری‌ها و پخش نشدن و تار نبودن خطوط، دقت کنید. یکدست نبودن و همین‌طور ضخامت زیاد خطوط دورتادور گل‌ها و اسلیمی‌های یک تذهیب و عدم رعایت مرز رنگ‌ها و خط‌ها و عدم رعایت کامل تقارن در جدول‌کشی و شکل‌های متقارن، نشانه‌ی ضعف یک اثر تذهیب است.

نوع صفحه‌آرایی و چینش کلمات و ترجمه و …

به هرکدام از عناصر صفحات قرآن دقت کنید، ترجمه زیر عبارت قرآنی باشد؟ زیر صفحه باشد؟ حاشیه‌ی متن اصلی باشد؟

فاصله‌ی خطوط و کلمات مهم است که در اصطلاح، کلمات و خطوط خوانا و شیرین و قابل‌تفکیک و درعین‌حال منسجم باشند. اندازه و تراکم کلمات و عبارات جایی کم و جایی زیاد نباشد. در کل یکدست و یکنواخت و چشم‌نواز بودن ظاهر محتوای صفحه حتما مهم است.

علامت‌های سجاوندی (علائم وقف و ابتدا و …)

وجود علامت‌های کمکی در متن قرآن، حتی برای اعراب هم لازم و ضروری است؛ اما شلوغ و متراکم بودن علامت‌ها و حروف هم به‌خودی‌خود می‌تواند، عامل ناخوانایی و سردرگمی در قرائت گردد.

تفسیر کوتاه داشته باشد یا خیر؟

در کنار ترجمه، بعضی از قرآن‌ها تفسیر کوتاه و گویایی هم دارند که انتخاب مفسر، به تحقیق و انتخاب شما بستگی دارد.

رنگ صفحات داخلی

بر اساس برداشت عموم و رایج، بهترین رنگ صفحات همان سفید است، اما جدیدا و با ورود کتاب‌های بالکی، مردم ترجیح می‌دهند رنگ کاغذ یا زمینه‌ی کتاب‌ها همان نخودی یا کرمی خاکی باشد که چشم راحت‌تر باشد و سفیدی زیاد صفحات، در اصطلاح چشم را نزند.

مخصوصا برای چشمان حساس به نور و رنگ و تضادهای شدید، بهتر است همان رنگ کرمی یا رنگ‌های ملایم برای رنگ کل یا زمینه‌ی صفحه انتخاب شود؛ اما بازهم سلیقه و میزان استفاده و مطالعه‌ی شما در این مورد هم شرط است.

لغتنامه یا ترجمه داشته باشد یا خیر؟

قرآن‌هایی چاپ‌شده‌اند که در حاشیه‌ یا پایین صفحات و یا در صفحات مقابل، ترجمه‌ی لغات، آورده شده است. کسانی که در بخش لغات و ترجمه‌ی این قرآن‌ها، متمرکز می‌شوند، پس از مدتی به‌صورت عادی و به‌تدریج، در فهم معانی قرآنی پیشرفت می‌کنند.

ضمن اینکه اصولا تمام قرآن‌ها ترجمه ندارند و این به تصمیم شما بستگی دارد که کدامیک را انتخاب کنید، راجع به انواع ترجمه‌ها هم‌ صحبت کردیم.

وزن و سنگینی قرآن

بعضی از قرآن‌ها آن‌قدر بزرگ و حجیم و سنگین‌اند که فقط با کمک رحل، می‌شود آن‌ها را مطالعه و قرائت کرد. اصولا قرآن‌های سنگین برای جابجایی زیاد و همراه بودن، تولید نشده‌اند و بیشتر برای مواردی است که جای قرآن ثابت است؛ مانند کرسی تلاوت قاریان.

یادمان باشد قرآن‌های سنگین و حجیم، نیاز به مراقبت بیشتری دارند، چراکه حتی اگر کیفیت صحافی و استحکام آن‌ها بالا باشد، بازهم با افتادن از دست کودکان، آسیب خواهد دید. برای جلسات آموزشی قرآن و مساجد و دسترسی راحت‌تر جوان‌ترها و کودکان، بهتر است از قرآن‌هایی استفاده شود که حمل‌ونقل راحت‌تری داشته باشند.

قرار است دائما همراهمان باشد یا جایی ثابت باشد؟

همانطورکه گفته شد اگر قرار است قرآن در جیب یا کیفمان و همراهمان باشد، بهترین گزینه قرآن‌های اندازه‌ی پالتویی و جیبی است. در غیر این صورت هم‌وزن زیادی را باید با خودمان جابجا کنیم و هم احتمال آسیب دیدن قرآن بیشتر است.

استخاره داشته باشد یا نه؟

برای خیلی از مردم بخصوص خانم‌ها بسیار مهم است که با قرآنشان، بتوانند استخاره بگیرند. بعضی از قرآن‌ها بخصوص چاپ های گذشته، معمولاً در بالای صفحه بر اساس محتوای آن صفحه، عبارت «خوب» «بد» «وسط» و… را دارند؛ که البته طبق تعالیم دینی و بنابر اصل نعمت اختیاری که خداوند به بشر هدیه داده، انسان‌ها نباید خیلی زیاد و تمام امور زندگی‌شان را به استخاره معطوف و موکول و مشروط کنند؛ چندوچونش را ما بلد نیستیم بهتر است به متخصصین مراجعه کنید.

راهنما و توضیحات و فهرست الفبایی و سوره‌ای

طبیعتا پیدا کردن یک سوره و مراجعه به فهرست، یک کار عادی در قرائت قرآن است که برای کسانی که مطالعه‌ی قرآنی بیشتری دارند، راحت‌تر به سوره و آیات موردنظرشان می‌رسند؛ اما در کنار فهرست معمول قرآن که با سوره‌ی حمد شروع و به سوره‌ی ناس خاتمه می‌یابد، اگر فهرستی هم باشد که اسامی سوره‌ها را به ترتیب الفبایی داشته باشند، احتمال کار جستجو و مراجعه را راحت‌تر خواهد ساخت. بعضی از قرآن‌ها، این امکان را فراهم آورده‌اند.

ترجمه‌ی چندزبانه باشد؟

شاید خیلی برای موارد معمول، این نوع قرآن‌ها که بجای یک ترجمه، دو یا سه ترجمه دارند، به کار نیاید؛ اما این قرآن‌ها هم مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خودشان را دارند، مثلا برای هدیه دادن به اشخاص و مهمانان خارجی یا کسانی که تحصیلاتشان با زبانه‌ای ترجمه‌شده مرتبط است.

صفحات، سلفون یا روکش نایلونی داشته باشد؟

امروزه حتی صفحات داخلی برخی قرآن‌های نفیس، روکش پلاستیک دارند که ظاهرا حتی بدون وضو هم می‌شود به متن آیات دست زد؛ اما قرآن‌های چاپ معمولی این‌گونه نیستند. در مساجد و مجالس ترحیم و ختم قرآن دیده‌اید که قرآن‌های تقسیم‌شده‌ای که در اصطلاح عامیانه به آن‌ها قرآن‌های شصت‌پاره می‌گویند، بعضا هر برگه را داخل یک روکش نایلونی ساده صحافی کرده‌اند تا مهمانان و قرائت کنندگانی که وضو ندارند هم به‌راحتی بتوانند کلام الله مجید را در دست بگیرند و قرآن بخوانند.

همین‌جا یک نکته‌ی مهم:
اگر خودتان یا اطرافیانتان قصد دارید برای مسجد یا حسینیه، قرآن شصت‌پاره، یا همان قرآن مخصوص مجالس ختم قرآن، هدیه کنید، فارغ از تمام مسائل فنی و ظاهری قرآن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم قرآنی را انتخاب کنید که ابتدا انتهای هر صفحه به آیات شروع و خاتمه یابد. به‌عبارت‌دیگر یکی از مشکلات قرآن‌های مخصوص مراسم ختم، این است که عمدتا، از وسط آیه شروع می‌شود و ما نمی‌دانیم که کلمات و عبارات قبلی چه بوده است و این وجهه‌ی مناسبی برای قرائت کلام الله مجید ندارد.

بعضی از قرآن‌های نفیس در میان هر صفحه، یک برگه‌ی واسط با جنس کاغذ پوستی نازک یا کالک یا همان روغنی شفاف دارند تا عمر صفحات را بالا ببرند و صفحات تمیزتر بمانند.

معطر باشد؟

برای معطر شدن اوراق قرآن، در همان مرحله‌ی تولید خمیر کاغذ، از الیاف گیاهان معطر و خوشبو، به این خمیر اضافه می‌کنند که معمولاً هم به همین دلیل که ذات کاغذ معطر است، می‌شود روی ماندگاری عطر کاغذ این قرآن‌ها و کتاب‌ها، حساب باز کرد.

همراه با قلم قرآنی باشد؟

خب جدیدا و همگام با پیشرفت فنّاوری، امکانات متناسب و جذابی هم در کنار قرآن و ادعیه به بازار آمده است که قلم‌های قرآنی از آن جمله‌اند. قلم‌هایی که از سطوح پایه‌ای آموزش قرآن و روخوانی می‌تواند کمک کند تا سطوح تفسیر و ترجمه و سایر ملحقات همچون دعاها، ترجمه‌های مختلف، اصوات و قرائات متنوع و جذاب و…

در پایان هم ذکر این نکته ضروری است که اگر کتاب قرآنی آسیب مختصر دید، می‌توانید از هنر صحافان کتاب استفاده کنید و مدت‌های زیادی از همان کتاب بهره ببرید، مخصوصا اگر آن قرآن، برایتان حس و حال دیگری دارد…

همانطورکه گفته شد، این ملاک‌ها، عموما منحصر به انتخاب کتاب قرآن نیست و برای انتخاب و خرید سایر کتاب‌ها بخصوص کتاب‌های نفیس و شعر هم مفید و کارگشاست. برای یافتن قرآن و کتاب‌های موردنظرتان، به دسته‌بندی‌های تخصصی و متنوع ایده بوک مراجعه کنید تا مجموعه‌هایی گسترده از انواع هرکدام از کتاب‌ها و موضوعات را یکجا مشاهده کنید.

تمامی کتاب‌های قرآن موجود در سایت ایده بوک

امتیاز این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا